Revista de Arquitectura is an open access journal. More information...
Authors retain copyright and grant to the Revista de Arquitectura the right of first publication, which will be simultaneously subject to the Creative Commons (CC) BY-NC license.
Authors will sign a non-exclusive distribution license for the published version of the article by completing (RevArq FP03 Permission to Reproduce).
Self-archiving will comply with SHERPA/RoMEO guidelines and the Green classification.
To see in detail these guidelines, please consult...
Abstract
This proposal of articulating architecture as a discipline and patrimony as the emphasis inside the curricular structure is borne inside a process of experience of more than twenty years of teaching architecture and of more than 15 years in processes of taking consciousness, research and of informal formation in favor of the patrimony. This text was built more as a step inside a process begun in the last decade of last century, when the possibility of building formative processes starting from the patrimony and directed to support the (re)construction of the Colombian nation reflection began. The formation-education of the Colombians starting from architectural heritage is erected as a traverse axis of tools inside an open and flexible vision of the curricula for the profession of the architecture.
Keywords:
References
Angulo Flórez, E. (1987). Cincuenta años de arquitectura 1936-1986 Universidad Nacional. Bogotá. Bogotá: Escala.
Caballero Leguizamón, J. E. (1998) "Propuesta para la Formación en favor del Patrimonio". Bogotá: Ministerio de Cultura. Inédito.
Caballero Leguizamón, J. E. (2006). Formación integral en Arquitectura: Una propuesta desde el patrimonio. Ensayos. Historia y teoría del arte. 11. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Artes.
Carretero, M. (Ed.) (1995). Construir y enseñar ciencias sociales e historia. Buenos Aires: Aique.
Diario oficial. Decreto 936 de octubre 5 de 2002. Por el cual se establecen los estándares de calidad en programas profesionales de pregrado en Arquitectura. nro. 44802.
Diario oficial. Ley 115 de febrero de 1994. Por la cual se expide la ley general de educación. Año CXXIX. nro. 41214. 8, Febrero, 1994. p. 1
Diario oficial. Ley 163 de diciembre 30 de 1959. Por la cual se dictan medidas sobre defensa y conservación del patrimonio histórico, artístico y monumentos públicos de la Nación.
Diario oficial. Ley 30 de diciembre 28 de 1992. Por la cual se organiza el servicio público de la Educación Superior. Año CXXVIII. nro. 40700. 29. Diciembre. 1992. p. 4.
Diario Oficial. Ley 388 de julio 18 de 1997 por la cual se modifica la Ley 9ª de 1989, y la Ley 3ª de 1991 y se dictan otras disposiciones. Año CXXXIII nro. 43091. 24, julio, 1997, p. 4.
Diario oficial. Ley 397 de agosto 7 de 1997 por la cual se desarrollan los artículos 70, 71 y 72 y demás artículos concordantes de la Constitución Política y se dictan normas sobre patrimonio cultural, fomentos y estímulos a la cultura, se crea el Ministerio de la Cultura y se trasladan algunas dependencias. Año CXXXIII. N. 43102. 7. Agosto. 1997. p. 1
Eco, U. (1974). La estructura eusente. Barcelona: Lumen. Citado por Saldarriaga Roa, Alberto.
Facultad de arquitectura. (2004). Proyecto educativo del programa. PEP. Bogotá: Universidad Católica de Colombia.
González-Varas, I. (1999). Conservación de bienes culturales- teoría, historia, principios y normas. Madrid: Ediciones Cátedra S.A.
Hunter & Vhitten. (1981). Cultura y personalidad. Barcelona: Ediciones Ballatierra. Lynch, D. ¿De qué tiempo es este lugar? Conferencia. Mimeógrafo.
Ministerio de Cultura. (1998). ?Modelos de regionalización y procesos culturales? Regionalización y cultura en Colombia. Mimeógrafo. Santafé de Bogotá.
Saldarriaga Roa, A. (1996). Aprender arquitectura manual de supervivencia. Bogotá: ImpreAndes. UNESCO. (2001). Declaración Universal sobre la Diversidad Cultural. 2 de noviembre de 2001. París: UNESCO