
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Revista de Arquitectura is an open access journal. More information...
Authors retain copyright and grant to the Revista de Arquitectura the right of first publication, which will be simultaneously subject to the Creative Commons (CC) BY-NC license.
Authors will sign a non-exclusive distribution license for the published version of the article by completing (RevArq FP03 Permission to Reproduce).
Self-archiving will comply with SHERPA/RoMEO guidelines and the Green classification.
To see in detail these guidelines, please consult...
Abstract
Urban mobility as a social fact of movement determines a daily practice of socio-spatial mobility, within a larger social practice, urbanism or urban way of living, a phenomenon that fragments, specifically the peripheries of Latin American cities, with displacements that exceed the spatial friction, of groups and individuals seeking social reproduction and identification as urbanites, characteristics related to socio-demographic conditions and their urban motility capital, real or potential ability to move, therefore, the present research takes up a publication in this journal of 2020, "The capital of daily urban mobility: Motility in the periphery of Metropolitan Lima", whose particularist ethnographic method applied on a group identified as "Vendedores Informales de La Paradita", a place located in the II zone of Tahuantinsuyo, district of Independencia in the northern periphery of Metropolitan Lima, attempts at first to measure the urban motility capital, however, the revision, Theoretical-conceptual correction, updating and correlation with more empirical elements, show us more accurate findings of the urban reality in relation to the phenomenon of displacement, as its motility capital decreases or increases as a result of the conditions of accessibility to the urban environment, its competencies or the level of appropriation held by the individual.

References
Alegre, V., y Vitela, V. (2024). Movilidad urbana y plataformas logísticas en las ciudades intermedias de América: Una revisión sistemática de la literatura científica. Environmental Sciences and Practices, 2(2). https://www.mlsjournals.com/Environmental-Science-Practices/article/view/2341
Arizaga, C. (2021). La ciudad en la sociología de Pierre Bourdieu. Habitus, estilos de vida urbanos y distinción social. En V. Paiva (Comp.), Sociología y vida urbana (pp. 149-173). Teseo Press Design. https://www.studocu.com/latam/document/universidad-nacional-de asuncion/sociologia/sociologia-y-vida-urbana-cap-6/111459174
Batthyány, K. (coord.) y Cabrera, M. (comp.). (2011). Metodología de la investigación en ciencias sociales: apuntes para un curso inicial. Udelar. CSE. https://www.cse.udelar.edu.uy/wp-content/uploads/2019/05/FCS_Batthianny_2011-07-27-lowres.pdf
Blanco, J., Bosoer, L. y Apaolaza, R. (2014). Movilidad, apropiación y usos del territorio: una aproximación a partir del caso de Buenos Aires. Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales. 18(2014). https://revistes.ub.edu/index.php/ScriptaNova/article/view/14977
Bourdieu, P. (1997). Razones prácticas sobre la teoría de la acción. Anagrama.
Del Acebo Ibáñez, E. (1996). Sociología del arraigo: una lectura crítica de la teoría de la ciudad. Claridad.
Espinosa Ortiz, F. (2019). Movilidades cotidianas y nuevos modos de habitar: Un análisis en y desde la periferia metropolitana. Entorno Geográfico, (18). https://plu.mx/plum/a/?doi=10.25100/eg.v0i18.8595&theme=plum-bigben-theme
Flores-Juca, E., García-Navarro, J., Mora-Arias, E., y Chica, J. (2023). La segregación espacial desde la perspectiva de la movilidad cotidiana y la densidad de las zonas periurbanas de Cuenca en Ecuador. Revista de Estudios Urbano Regionales, 49(147). https://doi.org/10.7764/EURE.49.147.04
García Jerez, F. (2016). La movilidad socioespacial desde la teoría de Pierre Bourdieu: capital de motilidad, campo de movilidad y habitus ambulante. Sociedad y Economía, (31), 15-32. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-63572016000200002&lng=en&tlng=es
González Gómez, J. C. y Hoyos Castillo, G. (2020). Motilidad de los sujetos sociales desde la periferia metropolitana de Toluca. Universidad Autónoma del Estado Mexicano. https://ru.iiec.unam.mx/5194/1/5-033-Gonzalez-Hoyos.pdf
Hernández R., Fernández C. y Baptista, Mª. P. (2014). Metodología de la investigación. (6ta. Ed.). Mc Graw Hill Education.
Regalado-Regalado, G. D. (2020). El capital de la movilidad urbana cotidiana: motilidad en la periferia de Lima metropolitana. Revista de Arquitectura (Bogotá), 22(1), 67-81. https://doi.org/10.14718/RevArq.2020.3038
Sarmiento-Casas, C. A. (2019). Ambulantes: la motilidad del comercio callejero en la Ciudad de México. Quid 16. Revista del Área de Estudios Urbanos, (12), 168-193. https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/quid16/article/view/5034
Villa Fernández, J. A., Carmona Ochoa, G. y Vázquez Rodríguez, G. (2022). Una mirada a la apropiación del espacio en asentamientos populares a partir del significado sociocultural: Barrio del tanquecito. En G. Carmona Ochoa (Coord.), Urbanismo y arquitectura 11 aproximaciones (pp. 163-203). LABYRINTHOS. https://www.researchgate.net/publication/366445008_Una_mirada_a_la_apropiacion_del_espacio_en_asentamientos_populares_a_partir_del_significado_sociocultural_Barrio_del_Tanquecito
Wacquant, L. (2022). Rethinking the city with Bourdieu’s trialectic. City, 26(5-6), 820-830. https://doi.org/10.1080/13604813.2022.2125181