Revista de Arquitectura is an open access journal. More information...
Authors retain copyright and grant to the Revista de Arquitectura the right of first publication, which will be simultaneously subject to the Creative Commons (CC) BY-NC license.
Authors will sign a non-exclusive distribution license for the published version of the article by completing (RevArq FP03 Permission to Reproduce).
Self-archiving will comply with SHERPA/RoMEO guidelines and the Green classification.
To see in detail these guidelines, please consult...
Abstract
The following essay makes a reflection on two core topics regarding museums. The first one is the relevance of the architecture of museums, and it highlights the relationship between the tridimensional space dimension and the visitor within the signification process. The second one is an approach to the narrative construction for the study of the museographic experience of a visitor, conceived as a source of meaning. The abovementioned subjects are illustrated by means of fragments of narrative constructions taken from the field work at several short exhibits that took place between 2007 and 2008 in the Museo Laboratorio Arte Alameda: “Intersicios”, from April to June, 2007; “Infinito al cubo”, from August 14 to September 30, 2007, and “Sinergia” from September-October, 2008.
Keywords:
References
Ameline, J. P. (1990). Viejos edificios, nuevos museos, en F. Mendoza Castells (ed.). El arquitecto y el museo. Andalucía: Junta de Andalucía.
Bruner, J. (1986). Realidad mental y mundos posibles: los actos de la imaginación. España: Gedisa.
Cimet, E. (1987). El público de Rodin en el Palacio de Bellas Arte, en El público como propuesta. México: INBA.
Coulon, A. (1988). La etnometodología. Madrid: Cátedra.
Fernández, M. A. (1988). Historia de los museos en México. México: INAH.
García Canclini, N, (2001). Culturas híbridas. México: Grijalbo. Hebditch, M. (s. f.). Programación de museos, Manual of Curatorship, A Guide to Museum Practice. Edited by John M.A. Thompson Section IV: Management and Administration. Disponible en http://www.covicom.org.ar/files/snippet.php?application...fileName [Recuperado el 10 de octubre de 2009].
Huyssen, A. (1995). El museo como medio masivo, Revista nacional de Artes plásticas, 18. México: ENAP.
Jasso, K. (2008). Entrevista realizada en 2008. Laboratorio Arte Alameda.
Katzman, I. (2002). Arquitectura religiosa en México. México: UNAM, Fondo de Cultura Económica.
Lucea, B. (2001). La historia del museo, en C. Montañez (coord.). El museo, un espacio didáctico y social. Zaragoza: Mira Editores. Martínez García, O. (coord.) (2001). La comunicación visual en museos y exposiciones. México: UNAM.
Médina Liberty, A. (1997). La dimensión sociocultural de la enseñanza. La herencia de Vigotsky. México: ILCE.
Mendoza, C. (1987). Frida Kahalo y Tina Modotti: el arte en la formación de la conciencia nacional, en El público como propuesta. México: INBA
Montaner, J. M. (2003). Museos para el siglo XXI. Barcelona: Gustavo Gili.
Portillo Ruiz, G. (1996). La arquitectura de los museos. Artes plásticas, 18. México: ENAP, UNAM.
Ricoeur, P. (1996). Tiempo y narración I. México: Siglo XXI. Silverman, L. H. (2007, febrero 26). Los museos en una nueva era: los visitantes y la construcción de significado. Disponible en http://www.banrep.gov.co/museo/ceca/ceca_art004.html [Recuperado el 28 de junio de 2009]
Tudela, F. (1980). Arquitectura y procesos de significación. México: Edicol.
Villaseñor, F. et ál. (1993). Posibilidades y límites de la comunicación museográfica. México: UNAM.
Vitale, D. (1990). La ciudad, el museo, la colección, en El arquitecto y el museo. Andalucía: Colegio Oficial de Arquitectos de Andalucía Occidental.