Revista de Arquitectura (Bogotá) 12 2010
How to Cite
Viceconti Nahas, P. (2010). Old and new : the experience of the Brazil Architecture Office in intervention programs in historical buildings and sites. Revista De Arquitectura, 12(1), 58–67. Retrieved from https://revistadearquitectura.ucatolica.edu.co/article/view/756
License

Revista de Arquitectura is an open access journal. More information...

Authors retain copyright and grant to the Revista de Arquitectura the right of first publication, which will be simultaneously subject to the Creative Commons (CC) BY-NC license.

Authors will sign a non-exclusive distribution license for the published version of the article by completing (RevArq FP03 Permission to Reproduce).

Self-archiving will comply with SHERPA/RoMEO guidelines and the Green classification.

To see in detail these guidelines, please consult...

Abstract

Reaching near 30 years of activity, Brazil Architecture establishes a work path among top state-of-the-art architectural Brazilian producers. Back tracking the architects’ progress has shown us that early projects fell under FAU’s current ideology during their student years. As new references yielded ideas and time was passing by Brazil Architecture kept on leading its own character and trends into the architectonic language. The importance of programs involving architectonic and historic site interventions are a highlight among the office’s history, as 40 projects, from almost 200, bring into discussion matters of memory and contemporaneity plus the relations between the new and the old. The counterpart aspect added the conviviality of the new together with the old shall be the motto for the whole production being built, from learning at the Pompeia Commerce Social Service (Serviço Social do Comércio – Sesc Pompéia, São Paulo, Brazil), then consolidated throughout the Rodin Museum and finally reaching maturity by the building of the Bread Museum. As they are still relatively young, it nevertheless points towards new chapters yet to be written in future years.

Keywords:

References

Fanucci, Francisco e Ferraz, Marcel (1996). Theatro Polytheama de Jundiaí. Jundiaí: Prefeitura Municipal de Jundiaí, 1996.

Fanucci, Francisco e Ferraz, Marcelo (2005). Francisco Fanucci, Marcelo Ferraz: Brasil Arquitetura. São Paulo: Cosac Naify.

Ferraz, Marcelo C.; Vainer, André e Suzuki, Marcelo (orgs.) (1993). Lina Bo Bardi. São Paulo: Instituto Lina Bo e P. M. Bardi / Fundação Vilanova Artigas. Ferraz, Marcelo e Fanucci, Francisco (s. f.) Memorial de Arquitetura do Museu Rodin. Fonte: Acervo do escritório Brasil Arquitetura.

Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional/Ministério da Cultura (2004). Cartas Patrimoniais. 3ª edição revista e ampliada. Rio de Janeiro, Iphan-Minc. Disponível em Documento, Portal Vitruvius, São Paulo . Acesso em 11 set 2008.

Marmitt, Arnaldo (1998). Comodato. Rio de Janeiro: Aide Editora.

Midorikawa, Jorge T. (1928). As colônias japonesas na zona do Ribeira do Iguape. São Paulo: Seção de Obras do Estado de São Paulo.

Nahas, Patricia Viceconti (2008). Brasil Arquitetura: memória e contemporaneidade. Um percurso do Sesc Pompéia ao Museu do Pão (1977-2008). Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo). São Paulo, Pósgraduação da Universidade Presbiteriana Mackenzie, vol. I e vol. II.

Oliveira, Olívia (2006). Lina Bo Bardi: sutis substâncias da arquitetura. São Paulo: Romano Guerra.

Rocha, Flávia (2007, jun). A Arquitetura que Sopra Moinhos. Casa Vogue, São Paulo, 262, p. 62-64.

Solà-Morales, Ignasi (2006). Do contraste à analogia: novos desdobramentos do conceito de intervenção arquitetônica. In: Nesbitt, Kate. Uma nova agenda para a arquitetura. São Paulo: Cosac Naify, 2006, p. 254-263.

Referências de apoio

Andreoli, Elisabetta; Forty, Adrian (2004). Arquitetura Moderna Brasileira. Nova Iorque: Phaidon Ed.

Bastos, Maria Alice Junqueira (2003). Pós-Brasília ? Rumos da Arquitetura Brasileira. São Paulo: Perspectiva: Fapesp.

Bruand, Yves (1991). Arquitetura contemporânea no Brasil. São Paulo: Perspectiva.

Corbioli, Nanci (2002, mar). Recuperados, armazéns transformam-se em centro de informação e cultura. Projeto Design, 265, São Paulo, p. 40-46.

Costa, Lucio (1987). in Motta, Lia. A Sphan em Ouro Preto. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, 22. Rio de Janeiro: Sphan, p. 109-110.

Ferraz, João Grinspum (coord.) (2008). Museu do Pão: caminho dos moinhos. Ilópolis: RS, Associação dos Amigos dos Moinhos do Vale do Taquari.

Ferraz, Marcelo C (1992, fev-mar). Minha Experiência com Lina. Arquitetura e Urbanismo, 40, São Paulo, p. 39.

Figuerola, Valentina (2003, jan). Rodin em Salvador. Arquitetura e Urbanismo. 106, São Paulo, p. 34-37.

Governo do Estado da Bahia; Secretaria da Cultura e Turismo e Empresa de Turismo da Bahia S.A. ? Bahiatursa (2003). Sociedade Cultural Auguste Rodin. Museu Rodin Bahia: estratégia de ação e desenvolvimento. Série Obras Institucionais.

Horta, Maurício (2006, set). Arquitetura da Convivência. Arquitetura e Urbanismo, 150, São Paulo, p. 34-45.

Horta, Maurício (2008, mar). A celebração da Madeira. Arquitetura e Urbanismo, 23 (168), São Paulo, p. 38-47.

Jordan, Kátia (org.) (2006). De Villa Catharino a Museu Rodin Bahia 1912-2006: um palacete baiano e sua história. Salvador: Solisluna Design e Editora.

Oliveira, Liana Paula Perez de (2007). A capacidade de dizer não: Lina Bo Bardi e a fábrica da Pompéia. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo). São Paulo, Pós- Graduação da Universidade Presbiteriana Mackenzie.

Romio, Ramona (2003). Moinho de Ilópolis: dossiê de Informações para processo de Tombamento. Universidade Caxias do Sul ? Curso de Arqquitetura e Urbanismo. Caxias do Sul.

Santinelli, Cecília (2006). Escola-Obra Moinho ?Colognese? de Ilópolis. Roma: Instituto Ítalo-Latino Americano.

Segawa, Hugo; Ferraz, Marcelo Carvalho e Fanucci, Francisco P. (2002). O conjunto KKKK. São Paulo: Takano.

Serapião, Fernando (2006, set). Relação entre Edifícios de Séculos Diferentes dá Mote ao Desenho. Projeto Design, 319, São Paulo, p. 42-53.

Serapião, Fernando (2008, mar). Anexos Semelhantes têm materialidade e usos diversos. Projeto Design, 337, São Paulo, p. 42-51.

Sesc; Instituto Lina Bo e p. m. (1996). Bardi. Fábrica da Pompéia. Centro de Lazer ? Sesc ? Fábrica Pompéia: 1977-1986. São Paulo: Instituto Lina Bo e P. M. Bardi.

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |