This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Revista de Arquitectura is an open access journal. More information...
Authors retain copyright and grant to the Revista de Arquitectura the right of first publication, which will be simultaneously subject to the Creative Commons (CC) BY-NC license.
Authors will sign a non-exclusive distribution license for the published version of the article by completing (RevArq FP03 Permission to Reproduce).
Self-archiving will comply with SHERPA/RoMEO guidelines and the Green classification.
To see in detail these guidelines, please consult...
Abstract
One of the drawbacks that architects face the most when designing is the complexity that, by nature, implies such activity, which is due to the multiple variables involved in it. Failure to understand this complexity can lead to designs with errors and deficiencies, to formal solutions that do not truly solve the problem. Tools are needed to help understand and manage this complexity and guide the designer in decision making. The objective is to present a comprehensive design model that accomplishes this task. To evaluate its applicability, a qualitative methodology was used, in which the model was implemented in workshops by architecture students. The result is a methodological tool that differs from existing models due to its integral perspective and its nature, focused on three design axes: inhabitant, environment and society.
References
Alexander, C. (1986). Ensayo sobre la síntesis de la forma. Infinito.
Allen, D. C. (2015). Research, when you know what you´re doing: a review of essentials of qualitative inquity. The Qualitative Report, 20(4), 451-453. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2015.2120
Briceño, J., Cañizales, B., Rivas, Y., Lobo, H., Moreno, E., Velásquez, I., & Ruzza, I. (2010). La holística y su articulación con la generación de teorías. Educere, 14, 73-83. https://www.redalyc.org/pdf/356/35616720008.pdf
Chakrabarti, A., & Blessing, L. (2015). A review of theories and models of design. Journal of the Indian Institute of Science, 95(4), 325-340. http://journal.library.iisc.ernet.in/index.php/iisc/article/view/4582
Ching, F. D. K. (2008a). Arquitectura. Forma, espacio y orden. Gustavo Gili.
Ching, F. D. K. (2008b). Diccionario visual de arquitectura. Gustavo Gili.
Curl, J. S. (2018). Making dystopia: The strange rise and survival of architectural barbarism. Oxford University Press.
Díaz-Macias, B. E., & López-León, R. A. (2021). Arquitectura Integral: convergencias entre habitante, ambiente y sociedad. Conference Proceedings CIVAE 2021, 545-549. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8096804
Díaz- Macías, B. E. (2022) Modelo para una arquitectura integral basado en tres ejes [Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Aguascalientes.]. http://bdigital.dgse.uaa.mx:8080/xmlui/bitstream/handle/11317/2320/457378.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Giménez, G. (2007). La identidad social o el retorno del sujeto en sociología. Estudios de La Comunicación y Política, 2, 183-205. https://versionojs.xoc.uam.mx/index.php/version/article/view/24
Gómez-Azpeitia, G., Cruz- lturribarría, S., Gómez-Amador, A., & Alcántara-Lomelí, A. (2005). El entorno arquitectónico como factor asociado a la violencia doméstica en Colima. Iridia, 1(2)1.
Gropius, W., & Fabricant, L. (1957). Alcances de la arquitectura integral. La isla.
Heywood, H. (2019). 101 reglas básicas para una arquitectura de bajo consumo energético. Gustavo Gili.
Higuera Zimbrón, A., Santamaría Ortega, A., Victoria Uribe, R., & Rubio Toledo, M. A. (2012). El diseño ante los cambios globales en las sociedades actuales. Plaza y Valdés.
López León, R. A. (2016). Especialización y transdisciplina: apuntes sobre el diseño integral como propuesta de posgrado. En La transdisciplina en el arte y el diseño (pp. 61-77). Universidad de Guanajuato.
Makstutis, G. (2018). Procesos del diseño en arquitectura. Promopress.
Martínez Zárate, R. (2019). Diseño arquitectónico. Enfoque metodológico. Trillas.
Naselli, C. (2013). El rol de la innovación creadora: en la lógica interna del diseño arquitectónico. EDUCC
Olgyay, V. (2015). Arquitectura y clima. Manual de diseño bioclimático para arquitectos y urbanistas. Gustavo Gili.
Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2011). Generación de modelos de negocio. Deusto.
Palacio Echenique, B. (2016). La enseñanza integral de la Arquitectura, desde la perspectiva de la sostenibilidad ambiental. Módulo Arquitectura CUC, 16(1), 35-58. https://doi.org/10.17981/moducuc.16.1.2016.02
Pérez, F. J., Espinach Orus, X., Verdaguer Pujades, N., & Tresserras Picas, J. (2002). Metodología del diseño, historia y nuevas tendencias. VI Congreso Internacional de Proyectos de Ingeniería, 0386-0394. https://www.aeipro.com/files/congresos/2002barcelona/ciip02_0386_0394.1915.pdf
Prince Flores, J. E., & Espinosa Bouchot, M. (2021). Una mirada a la calidad del agua. Perspectivas IMTA. https://doi.org/10.24850/b-imta-perspectivas-2021-03
Robinson, O .C. (2014). Sampling in interview-based qualitative research: A theoretical and practical guide. Qualitative Research in Psychology, 25-41. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14780887.2013.801543
Sánchez, A. (1982). Sistemas arquitectónicos y urbanos: introducción a la teoría de los sistemas aplicada a la arquitectura y al urbanismo. Trillas.
Torres Landa, A. [aleatorre] (2019). 3 Zonificación arquitectónica [video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=JumgUxuHtlM&t=931s
Villate, C., & Tamayo, B. (2010). La práctica de la arquitectura como racionalización sistémica. Dearq, 1(6), 178-199. https://doi.org/10.18389/dearq6.2010.18