How to Cite
Moreira Villavicencio, L. (2022). Infrastructure and provision of the urban public transport service in the city of Portoviejo. Revista De Arquitectura, 24(2), 10–16. https://doi.org/10.14718/RevArq.2022.24.3950
License
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Revista de Arquitectura is an open access journal. More information...

Authors retain copyright and grant to the Revista de Arquitectura the right of first publication, which will be simultaneously subject to the Creative Commons (CC) BY-NC license.

Authors will sign a non-exclusive distribution license for the published version of the article by completing (RevArq FP03 Permission to Reproduce).

Self-archiving will comply with SHERPA/RoMEO guidelines and the Green classification.

To see in detail these guidelines, please consult...

Abstract

There are problems generated by urban mobility of the city Portoviejo of through the systems of public transportation, where it focuses on the determination of infrastructure and public service signs, this joint takes us to reflect upon three major aspects of transportation in the city of Portoviejo, which are the focus points in this article, such as road infrastructure, service quality and the demands of urban social life with the possible effects that may be caused regarding the pandemic of COVID-19. This research has as its goal to determinate in different aspects, the level of public service and the current state of the infrastructure regarding transportation, the interest to qualify and quantify these parameters is to incentive the use of the urban public transports and to create the space accessibility this service requires, Through the results obtained in the research, the use of public transport is determined as an optimal option that allows the mobilization of people and goods.

Keywords:

References

Ballabio, M. (2009). ¿Ciclo de políticas o políticas cíclicas? Consideraciones sobre la política de trans¬porte en el Gran Mendoza. Nuevo Espacio Público.

Bosque Sendra, J., Carvalho Cantergiani, C., Rojas Quezada, C., Jiménez Gigante, F. J., Barnett, I., & Fernández, C. (2006). Movilidad sostenible y sig. propuesta de evaluación del transporte público en Alcalá de Henares. En M. J. Salado García yM. A. Díaz Muñoz (Eds.), El acceso a la información espacial y las nuevas tecnologías geográficas (pp. 1777-1794). Universidad de Granada.

Brueckner, J. K. (2000). Urban sprawl: Diagnosis and remedies. International Regional Science Review, 23(2), 160-171. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/016001700761012710

Calero, J. L. (2000). Investigación cualitativa y cuantitativa. Problemas no resueltos en los debates actuales. Revista Cubana de Endocrinología, 11(3),192-8. https://www.scribd.com/doc/7178008/Calero-J-L-Inv-Cualitativa-y-Cuantitativa-Problemas-No-Resueltos-en-Los-Debates-Actuales

Campos Cortés, G. I., & Brenna Becerril, J. E. (2015). Repensando el espacio público social como un bien común urbano. Argumentos (México, DF), 28(77), 157-177. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0187-57952015000100008&script=sci_abstract&tlng=en

Cresswell, T. (2020). Mobility: The lifeblood of modernity and the virus that threatens to undo it.Prácticas de oficio Investigación y reflexión en Ciencias Sociales, 1(25), 67-84. https://metropolitiques.eu/+Mobility-The-Lifeblood-of-Modernity-and-the-Virus-that-Threatens-to-Undo-It+.html

Deming, W. E. (1989). Calidad, productividad y competitividad. La salida de la crisis. Díaz de Santos. https://books.google.com.pe/books?id=d9WL4BMVHi8C&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false

García, Y., Segarra, M. S., Zárate, B., & Cobos, M. (2020). Relación entre las restricciones del tránsito vehicular y las tendencias del COVID-19: caso de estudio ecuatoriano. Revista de divulgación científica de la Universidad Tecnológica Indoamérica, 9(2), 176-189. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.308

INEC. (2010). Resultados del censo de población y vivienda Censo 2010, Fascículo Provincial. Instituto Nacional de Estadística y Censos. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/censo-de-poblacion-y-vivienda/

INEN, E. D. N. (2010). Servicio Ecuatoriano de Normalización, NTE INEN 2 205:2010 Segunda revisión, vehículos automotores, bus urbano, requisitos. https://www.normalizacion.gob.ec/buzon/normas/2205-2.pdf

INEN, E. D. N. (2017). Servicio Ecuatoriano de Normalización, NTE INEN 2314 Segunda revisión 2017-08, accesibilidad de las personas al medio físico. elementos urbanos. https://www.habitatyvivienda.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2018/06/NTE-INEN-2314-ELEMENTOS-URBANOS.pdf

Iracheta Cenecorta, A. (2011). La necesidad de una política pública para el desarrollo de sistemas integrados de transporte en grandes ciudades mexicanas. Revista INVI, 26(71), 133-142. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-83582011000100006

Juran, J. M. (1990). Juran y la planificación para la calidad. Ediciones Díaz de Santos. https://books.google.com.co/books/about/Juran_y_la_planificaci%C3%B3n_para_la_calida.html?id=4JAd6PBWfG0C&redir_esc=y

Keynes, J. M. (2014). Teoría general de la ocupación, el interés y el dinero. Fondo de Cultura Económica. https://books.google.com.co/books/about/Teor%C3%ADa_general_de_la_ocupaci%C3%B3n_el_inte.html?id=1s3oPhIdTsUC&redir_esc=y

Lavau, S. (2014). Viruses. En Adey, P. et al. (Eds.), The Routledge Handbook of Mobilities (pp. 298-305). Routledge. https://books.google.com.co/books/about/The_Routledge_Handbook_of_Mobilities.html?id=Cvj7AwAAQBAJ&redir_esc=y

Lara de Ricci, M. I. (2003). Un enfoque microeco¬nométrico de los determinantes de la elección del modo de transporte: el caso del Gran Mendoza. Revista de la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Nacional de Cuyo (124). https://bibliotecas.uncuyo.edu.ar/explorador3/Record/9118

Lizárraga Mollinedo, C. (2006). Movilidad urbana sostenible: un reto para las ciudades del siglo xxi. Economía, sociedad y territorio, 6(22). https://biblat.unam.mx/hevila/Economiasociedadyterritorio/2006/vol6/no22/1.pdf

Olalla, V. (1997). Estaciones de autobuses. Informes de la construcción, 9(289), 3-49. https://www.researchgate.net/publication/274784244_Estaciones_de_autobuses

Olazabal, A. N. (2014). Un nuevo concepto de parada de autobús urbano como una combinación de nuevos servicios y requerimientos de los usuarios (Tesis de grado, Universidad de Navarra, España). https://dadun.unav.edu/handle/10171/37379

Patiño, B., & Salazar, C. (2016). Proyecto de Infraestructura Vial e Integración Territorial. Bitacora, 26(2), 76-89. http://dx.doi.org/10.15446/bitacora.v26n2.57431

Posada-Henao, J. J., & González-Calderón, C. A. (2010). Metodología para estudio de demanda de transporte público de pasajeros en zonas rurales. Revista Facultad de Ingeniería Universidad de Antioquia, (53), 106-118. http://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/5451

Sánchez Flores, O., & Romero Torres J. (2010). Factores de calidad del servicio en el transporte público de pasajeros. Revista Economía Sociedad y Territorio, 10(32), 49-80. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-84212010000100003&lng=es&tlng=es.

Tejada, J. M. (2002). El transporte colectivo urbano: aplicación del enfoque de sistemas para un mejor servicio. Fermentum. Revista Venezolana de Sociología y Antropología, 12(34), 285-302. https://www.redalyc.org/pdf/705/70511239005.pdf

Tirachini, A., & Cats, O. (2020). COVID-19 and Public Transportation: Current Assessment, Prospects, and Research Needs. Journal of Public Transportation, 22(1). https://doi.org/10.5038/2375-0901.22.1.1

Villa, R., Chico, M. F. H., & Llamuca, J. L. L. (2021). Retos del transporte público frente al covid-19, caso Riobamba. Dominio de las Ciencias , 7(4), 825-842. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/2132

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |