Cultura, prácticas artísticas y espacio urbano en la Localidad de San Cristóbal: el caso del suroriente, Bogotá
How to Cite
Cortés-Garzón, L. (2023). Culture, artistic practices and urban space in the location of San Cristóbal: Case Southeast Bogotá. Revista De Arquitectura (Bogotá), 25(1), 127–136. https://doi.org/10.14718/RevArq.2023.25.3864
License
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Revista de Arquitectura is an open access journal. More information...

Authors retain copyright and grant to the Revista de Arquitectura the right of first publication, which will be simultaneously subject to the Creative Commons (CC) BY-NC license.

Authors will sign a non-exclusive distribution license for the published version of the article by completing (RevArq FP03 Permission to Reproduce).

Self-archiving will comply with SHERPA/RoMEO guidelines and the Green classification.

To see in detail these guidelines, please consult...

Abstract

This article analyzes artistic practices in an informal urban environment in the town of San Cristóbal, in Bogotá. The relationship established by community environments versus informal urban practices presents the use of public spaces in activities of a cultural nature as part of associative networks between community cultural groups and presents a large typology of arts that are practiced in cultural spaces as forms of resistance to symbolic and physical violence with which they coexist in urban space. In this way, artistic practices manage to become an alternative of cultural transformation in young people not only in social problems, but as `` artistic practices that become possibilities and innovative and collective ways of life, but as a cultural alternative that promotes appropriation territorial, defense of rights against informality in urban construction, defense of nature reserves and cultures as forms of knowledge.

Keywords:

References

Ascher, F. (2004). Los nuevos principios del urbanismo. El fin de las ciudades no está a la orden del día. https://urbanitasite.files.wordpress.com/2020/01/ascher-los-nuevos-principios-del-urbanismo.pdf

Bédarida, F. (1998). Definición, método y práctica de la Historia del tiempo presente. Cuadernos de Historia Contemporánea, 20, 19 https://revistas.ucm.es/index.php/CHCO/article/view/CHCO9898110019A

Bordieu, P. (2002). Campo de poder, Campo intelectual. Itinerario de un concepto. https://redmovimientos.mx/wp-content/uploads/2016/10/Bourdieu-P.-2002.-Campo-de-poder-campo-intelectual.-Itinerario-de-un-concepto.-Editorial-Montressor.pdf

Burke, P. (2008). Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. https://hum.unne.edu.ar/postgrado/especializ_historia/apuntes_bk/Taller%20de%20Trabajo%20Final/Bibliografía/Sudar/peter-burke-visto-y-no-visto-el-uso-de-la-imagen-como-documento-historico_burke-peter.pdf

Cortés Garzón, L. (2021). Resistencia cultural de prácticas artísticas en el espacio público: mapeando artes en el Barrio Veinte de Julio. Localidad Cuarta San Cristóbal en Bogotá. Calle 14 revista de investigación en el campo del arte, 17(31), 16-35. https://doi.org/10.14483/21450706.18688

De Sousa Santos, B. (2019). “El ‘emprendedurismo’ le da glamur a la precariedad”, entrevista de Andrés Páramo, 29 de octubre de 2019. Revista Arcadia. https://www.semana.com/impresa/portada/articulo/el-emprendedurismo-le-da-glamur-a-la-precariedad-boaventura-de-sousa-santos/78712/

Cortés-Garzón, L. (2021). Prácticas urbanas, culturales y obreras en San Cristóbal a inicios del siglo XX – suroriente de Bogotá, Colombia. Nexo Revista Científica, 34(05), 20-29. https://core.ac.uk/download/pdf/490669829.pdf

Felacio Jiménez, L. (2016). Por unos cerros saneados y embellecidos: La influencia de la higiene y el ornato sobre la protección institucional de los cerros orientales de Bogotá, 1874-1945 [Tesis maestría]. Universidad Nacional de Colombia.

Gómez, J. (2011). La rueda de la fortuna en Bogotá. 1910-1934. Parques de diversiones y renta urbana en el Lago Gaitán y Luna Park. Instituto Distrital de Patrimonio Cultural. https://idpc.gov.co/publicaciones/producto/rueda-de-la-fortuna-en-bogota/

Habegger, S., & Mancila, I. (2006). El poder de la cartografía del territorio en las prácticas contrahegemónicas. Publicación del Seminario Freire. http://www.beu.extension.unicen.edu.ar/xmlui/bitstream/handle/123456789/365/Habegger%20y%20Mancila_El%20poder%20de%20la%20cartografia%20social.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Herrera, C. (2017). La producción del espacio comunitario. Habitar el suroriente bogotano. https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/43270

Hernández, R. (2020). Urbanizando San Cristóbal y Santa Ana. Oficina de Patrimonio Urbano. https://issuu.com/revistradearquitectura/docs/urbanizaci_n_de_santa_ana_marzo_2_web

Hernández, R. (2013). Siguiendo los pasos de los obreros con Campoamor - Villa Javier 1913-2013. IDPC. https://issuu.com/efarteescueladearteypatrimonio./docs/siguiendo_los_pasos_de_los_obreros_

Martínez, E. (2020). Espacio del Bicentenario. La independencia de Bogotá. IDPC 30. https://idpc.gov.co/publicaciones/producto/espacio-bicentenario-la-independencia-en-bogota/

Martínez, E. (2019). Atlas Histórico de Bogotá 1538-1910. IDPC.

Rodríguez, N. (2018) Tiempo y espacio en el crecimiento de un sector popular bogotano. Evolución catastral - predial de una manzana del barrio Las Cruces. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revApuntesArq/article/view/9099/7401

SENA. (2021). Documento oficial Economía Naranja. https://economianaranja.gov.co/

Torres, C. (2013). La Ciudad en la Sombra: Barrios y luchas populares en Bogotá 1950-1977. https://www.unipiloto.edu.co/la-ciudad-en-la-sombra/

Villamizar, N. (2018). Bordes urbanos como procesos territoriales [Introducción]. En N. Villamizar & H. Talavera (Eds.), Bordes urbanos. Procesos de construcción territorial. http://artes.bogota.unal.edu.co/assets/cdm/docs/publicaciones/bordes_urbanos.pdf

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |