How to Cite
Regalado-Regalado, G. D. (2020). The capital of everyday urban mobility : motility on the periphery of metropolitan Lima. Revista De Arquitectura, 22(1), 67–81. https://doi.org/10.14718/RevArq.2020.3038
License

Revista de Arquitectura is an open access journal. More information...

Authors retain copyright and grant to the Revista de Arquitectura the right of first publication, which will be simultaneously subject to the Creative Commons (CC) BY-NC license.

Authors will sign a non-exclusive distribution license for the published version of the article by completing (RevArq FP03 Permission to Reproduce).

Self-archiving will comply with SHERPA/RoMEO guidelines and the Green classification.

To see in detail these guidelines, please consult...

Abstract

The processes of urban mobility in Latin American cities face a fragmented, unequal, non-inclusive territory that alters and fragments the spatio-temporal conditions on which the urban spatiality of everyday life is built, and therefore affects its displacements. That is why it is necessary to study the social travel practices and the direct relationship with the capital of motility that an individual has and that allows him to exercise his traveling habitus. In the peripheral area of ​​Tahuantinsuyo in the city of Lima (Peru), an ethnographic method was applied, of the micro-ethnography-particularist type, combining non-participant observation and semi-structured interviews, which allowed the collection of quantitative and qualitative data for characterize the condition of accessibility, competencies, agency and appropriation in order to determine the motility capital. As a result, it was determined that this capital is altered based not only on the socio-economic position and competition with other agents, but also, in relation to their degree of accessibility to their habitat, their physical abilities, skills or competencies, finding various and matching social travel practices that alter said capital.

Keywords:

References

Bourdieu, P. (1999) Razones prácticas sobre la teoría de la acción. Barcelona: Anagrama

Bourdieu, P. (2012) La distinción. Criterios y bases sociales del gusto. México, DF: Tauro.

Centro Económico de Lima Norte, Municipalidad de Independencia (2017). Análisis Foda. Recuperado de: https://es.scribd.com/document/349623686/Analisis-Foda-Independencia

Flamm, Michael & Kaufmann, Vincent (2006). Operationalising the Concept of Motility: A Qualitative Study. Journal Mobilities, 1 (2), 167-189. doi: https://doi.org/10.1080/17450100600726563

García Jerez, F. (2016) ¿En bus o en carro? Capital de motilidad, clases medias y nuevos barrios en una ciudad colombiana. Revista Transporte y Territorio (15), 348-368. doi: http://dx.doi.org/10.34096%2Frtt.i15.2864

Hernández Sampieri, Roberto; Fernández Collado, Carlos y Baptista Lucio, Pilar. (1999). Metodología de la investigación. (2 ed.) Barcelona, España Editorial McGRAW-HILL.

Instituto Nacional de Estadística e Informática, INEI (2009). Mapa de desnutrición crónica en niñas y niños menores de cinco años a nivel provincial y distrital. Recuperado de: http://www2.congreso.gob.pe/sicr/cendocbib/con4_uibd.nsf/915B4499240864A405257B82007270FF/%24FILE/Mapa_de_Desnutricion_2009.pdf

Instituto Nacional de Estadística e Informática-INEI (2016). Planos Estratificados de Lima Metropolitana a nivel de manzana según ingreso Per Cápita del Hogar y según grupos de pobreza monetaria. p. 27.

Instituto Nacional de Estadística e Informática-INEI (2016). Planos Estratificados de Lima Metropolitana a nivel de manzana según ingreso Per Cápita del Hogar y según grupos de pobreza monetaria. p. 82.

Jirón & Mansilla (2014). Las consecuencias del urbanismo fragmentador en la vida cotidiana de habitantes de la ciudad de Santiago de Chile. Revista EURE, 40 (112), 5-28. Recuperado de http://repositorio.uchile.cl/handle/2250/130629

Kaufmann, Vincent. Bergman, Manfred M. & Joye, Dominique (2004). Motility: Mobility as Capital. International Journal of urban and Regional Research, 28(4), 745-756. Doi: https://doi.org/10.1111/j.0309-1317.2004.00549.x

Martínez Toro, P. M. (2014). La producción del espacio en la ciudad latinoamericana. El modelo del impacto del capitalismo global en la metropolización. Hallazgos, 12(23), 211-229. doi: https://doi.org/10.15332/s1794-3841.2015.0023.10

Mejía Navarrete, Julio (2011). Problemas centrales del análisis de datos cualitativos. Revista Latinoamericana de metodología de la Investigación Social, 1(1), 47-60. Recuperado de http://jbposgrado.org/icuali/An%E1lisis%20de%20datos%20cualitativos%20problemas%20centrales.pdf

Quispe, R., Sarmiento, H., Solis, C. y Sotelo, F. (2017). Planeamiento Estratégico del Distrito de Independencia de la Ciudad de Lima. (Tesis para obtener el grado de Magíster en Administración de Empresas otorgado por la Pontificia Universidad Católica del Perú). Recuperado de: http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/bitstream/handle/20.500.12404/9854/QUISPE_SARMIENTO_PLANEAMIENTO_INDEPENDENCIA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Vignoli Rodríguez, J. (2008). Movilidad cotidiana, desigualdad social y segregación residencial en cuatro metrópolis de América Latina. EURE, (34)103. 49-71. Doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0250-71612008000300003

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |