How to Cite
Cedeño-Valdiviezo, A., & Torres-Lima, P. A. (2019). Conservation of contemporary art : the case of Mathias Goeritz in the metropolitan cathedral of Mexico. Revista De Arquitectura (Bogotá), 21(1), 44–53. https://doi.org/10.14718/RevArq.2019.21.1.2304
License

Revista de Arquitectura is an open access journal. More information...

Authors retain copyright and grant to the Revista de Arquitectura the right of first publication, which will be simultaneously subject to the Creative Commons (CC) BY-NC license.

Authors will sign a non-exclusive distribution license for the published version of the article by completing (RevArq FP03 Permission to Reproduce).

Self-archiving will comply with SHERPA/RoMEO guidelines and the Green classification.

To see in detail these guidelines, please consult...

Abstract

The work of Polish-German artist Mathias Goeritz more specifically, his stained-glass windows in the Metropolitan Cathedral of Mexico City that, currently, are at risk of being removed has been questioned since its creation in 1960, given that its modern language is in contrast with the architectural style of the religious building. This situation opens the discussion of a problem that arises when modern art works carried out by foreign artists are placed in religious buildings of patrimonial character. It is difficult to understand whether this discussion is, in effect, a rejection of the artistic language used by modern artists, since it does not correspond to the architectural language of historical buildings, despite the fact that this practice is common in some European countries, or whether this rejection is rather a consequence of the values i nculcated by theMexican State after the Mexican Revolution, which promote the National Spirit and reject everything foreign. This paper aims to determine which of these arguments is relevant in the case of Goeritz's work. Through the conceptual definition of work of art, it seeks to identify the real value of these stained glass windows, and which are the most effective legal forms to protect them.

Keywords:

References

Becerril, J. (2003). El derecho del patrimonio histórico-artístico en México. México: Porrúa.

Brandi, C. (1977). Teoria del restauro. Torino: Giulio Einaudi editore s.p.a.

Carbonara, G. (1976). La reintegrazione dell imagine. Roma: Bulzoni Editore.

Cedeño-Valdiviezo, A. y Huidobro-Olvera, C. (2014) El gótico y los vitrales. Investigación y diseño, 10.

Ceschi, C. (1970). Teoria e storia del restauro. Roma: Mario Bulzoni Editore

Dewey, J. (1939). Art as Experience. New York: Capricorn Books.

Díaz-Berrío Fernández, S. (1986). Protección del patrimonio cultural urbano. México: Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH).

Drezner, M. (2015). Explorando el arte: cómo mirar y entender un cuadro. Bogotá: Yoyo Libros.

El Universal (2015, junio 11). Cómo entender y mirar una obra de arte. México. Recuperado de https://www.eluniversal.com.mx/articulo/cultura/artes-visuales/2015/06/11/como-mirar-y-entender-una-obra-de-arte

Escalante, P. (2011). El patrimonio, las ruinas y nosotros. En P. Escalante Gonzalbo, La idea de nuestro patrimonio histórico y cultural (tomo II). El patrimonio histórico y cultural de México (1810-2010). México: Conaculta.

Fernández Arenas, J. (1972). Teoría y metodología de la historia del arte. Barcelona: Anthropos.

Florescano, E. (1993). El patrimonio cultural de México. México: FCE.

Huidobro, C. (2014). La intervención del artista en la experiencia del espacio sacro. Integración de vitrales en templos antiguos (Tesis doctoral en proceso), México, Posgrado en Diseño, UAM, Xochimilco.

Ibarra, L. (2009, junio). Los vitrales de Mathias Goeritz. Revista Artes de México, 94, 69-72. Recuperado de https://catalogo.artesdemexico.com/productos/vitrales/

Ley Federal sobre monumentos y zonas arqueológicos, artísticos e históricos. Diario Oficial de la Federación el 6 de mayo de 1972. Recuperado de http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/131_160218.pdf

Méndez-Gallardo, M. (2014, diciembre). La obsesión por el arte. Entrevista con Ida Rodríguez Prampolini. Revista Artes de México, 115, Recuperado de https://www.artesdemexico.com/la-obsesion-por-el-arte-entrevista-con-ida-rodriguez-prampolini/

Pérez, Montfort, R. (2011). Nacionalismo y representación en el México posrevolucionario (1920-1940). La construcción de estereotipos nacionales. En P. Escalante Gonzalbo (coord.), La idea de nuestro patrimonio histórico y cultural (tomo II). El patrimonio histórico y cultural de México (1810-2010). México: Conaculta.

Rodríguez Pérez, A. M. y Torres Hernández, L. (2011, enero-abril). El silencio como estrategia de destrucción. Vitrales de la Catedral Metropolitana de la ciudad de México. Discurso visual. 16. Recuperado de http://discursovisual.net/dvweb16/confrontacion/confana.htm

Roselló, E. (2011). De iglesias, catedrales, capillas y conventos: paradojas y claroscuros de nuestro patrimonio cultural. En P. Escalante Gonzalbo, La idea de nuestro patrimonio histórico y cultural (tomo II). El patrimonio histórico y cultural de México (1810-2010). México: Conaculta.

Torres Hernández, L. y Méndez-Gallardo, M. (2014). Mathias Goeritz. Obsesión creativa. Artes de México (Catálogo), 115. Recuperado de https://catalogo.artesdemexico.com/productos/mathias-goeritz-1/

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |