Revista de Arquitectura (Bogotá) 13 2011
How to Cite
Correal Pachón, G. D., & Verdugo Reyes, H. (2011). On pedagogic models and the learning of the architectural project. Revista De Arquitectura, 13(1), 80–91. Retrieved from https://revistadearquitectura.ucatolica.edu.co/article/view/772
License

Revista de Arquitectura is an open access journal. More information...

Authors retain copyright and grant to the Revista de Arquitectura the right of first publication, which will be simultaneously subject to the Creative Commons (CC) BY-NC license.

Authors will sign a non-exclusive distribution license for the published version of the article by completing (RevArq FP03 Permission to Reproduce).

Self-archiving will comply with SHERPA/RoMEO guidelines and the Green classification.

To see in detail these guidelines, please consult...

Abstract

This article presents the final result of the investigation project "Pedagogy and project in architecture" whose primordial objective is the one of establishing a structuring between the project like pedagogic strategy and didactics and its relationship with the historically grateful pedagogic models. The conceptual mark establishes a journey for the disciplinary characteristic of the architectural project, the form like it is developed the teaching and the traditional learning of this last one, the pedagogic models, its conceptualization and some of the learning theories on which are sustained, and the conceptualization of the learning, so that its contrasts allows us to elaborate the fundamental mark for the construction of its specific relationships.

Keywords:

References

Arnau, J. (2000). 72 Voces para un diccionario de arquitectura teórica. Madrid: Celeste Ediciones.

Argan, G. C. (1979). El concepto del espacio arquitectónico. Desde el Barroco hasta nuestros días. Buenos Aires: Nueva Visión.

Argüelles, D. C. y Nagles, N. (2006). Estrategias para promover procesos de aprendizaje autónomo. 3 edición. Bogotá: Universidad EAN.

Arnheim, R. (1998). El pensamiento visual. Barcelona: Paidós.

Ausubel, D., Novak, J. y Hanesian, H. (1983). Psicología educativa, un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas.

Barney, B. (2011 marzo-junio). Arquitectura: arte y técnica, práctica y enseñanza, Revista Hito, 25, Bogotá.

Cassirer, E. (1998). Filosofía de las formas simbólicas, 2 edición, tomo 3. México: Fondo de Cultura Económica.

Chomsky, N. y Piaget, J. (1983). Teorías del lenguaje, teorías del aprendizaje. Barcelona: Grijalbo.

Correal, G. D. (2004). Sobre la naturaleza de la investigación proyectual. Revista Científica Guillermo de Ockham, 7 (1): 99-111.

Correal, G. D. (2007). El proyecto de arquitectura como forma de producción de conocimiento: hacia la investigación proyectual. Revista de Arquitectura, 9, 48-58.

Correal, G. D. (2010). Bitácora: un recorrido por el proyecto arquitectónico. Bogotá: Universidad Católica de Colombia.

Cruz, N. (1994) Los proyectos de la arquitectura en Colombia, la arquitectura del sector doméstico. Historiografía proyectual. Cali: U. del Valle, Departamento de Estética, Facultad de Artes Integradas (sin publicar).

De Zubiria, J. (2006). Los modelos pedagógicos. Hacia una pedagogía dialogante. Bogotá: Magisterio.

Hernández, M. (1997) La Invención de la arquitectura. Madrid: Celeste Ediciones.

Gallego, R. (1996). Discurso sobre el constructivismo. Santa Fe de Bogotá: Magisterio.

Good y Brophy. (1990). Teorías básicas de aprendizaje. Recuperado 15 de enero de 2011 de http://www.suagm.edu/umet/biblioteca/Reserva_Profesores/janette_orengo_educ_173/Teorias.pdf

Gregotti, V. (1972). El territorio de la arquitectura. Barcelona: Gustavo Gili.

Lidanet, M (2009). Teoría del aprendizaje. Recuperado el 8 de noviembre de 2009 de http://www.suagm.edu/umet/biblioteca/Reserva_Profesores/janette_orengo_educ_173/Teorias.pdf

Masiero, R. (2006). Estética de la arquitectura. Madrid: Machado libros.

Motta, G. y Pizzigoni, A. (2008). La máquina de proyecto / La macchina di progetto. Trad. R. Cortés y N. Rozo. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Not, L. (1987). Las pedagogías del conocimiento. Santafé de Bogotá: Fondo de Cultura Económica.

Piaget, J. (1983). Encuentro en Royaumont: el debate entre Jean Piaget y Noam Chomsky. En: Gardner, H. (1997). Arte, mente y cerebro. Una aproximación cognitiva a la creatividad. Argentina: Paidos.

Saldarriaga, A. (1996). Aprender arquitectura. Santa Fe de Bogotá: Corona.

Sanchez, H et al. (2009). Panorama sobre los modelos pedagógicos y curriculares de los programas de arquitectura. Bogotá: Universidad La Gran Colombia.

Schunk, D. (1997). Teorías de aprendizaje. México: Prentice Hall Hispanoamericana.

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |