Revista de Arquitectura is an open access journal. More information...
Authors retain copyright and grant to the Revista de Arquitectura the right of first publication, which will be simultaneously subject to the Creative Commons (CC) BY-NC license.
Authors will sign a non-exclusive distribution license for the published version of the article by completing (RevArq FP03 Permission to Reproduce).
Self-archiving will comply with SHERPA/RoMEO guidelines and the Green classification.
To see in detail these guidelines, please consult...
Abstract
Architectural design at the national level as a profession has been strengthened, thanks to this, in recent years has begun an inquiry into its scope both in terms of critical internal dynamics, theory and practice, as the debates on the impact that their results have in the complex processes of regional socio-cultural dynamics. This paper elaborates on the issue of professional qualification in the country, from reflective and research results developed at different institutions of higher education. And intends to review the status of academic exercise in the country to complement existing structures, strengthening the reflective exercise that allows a greater access to knowledge, it must cleave to the territory in a manner consistent design, extending the concept of project, tending always to analyze, evaluate and create new entities.
References
Argan, G. C. (1991). El arte moderno. Del Iluminismo a los movimientos contemporáneos. Barcelona: Akal.
Baxandall, M. (1981). Pintura y vida cotidiana en el Renacimiento. Barcelona: Gustavo Gili.
Buchanan, R. (2010). ?Enseñanza del diseño en los programas de posgrado en EE.UU. y el mundo?. IX Festival Internacional de la Imagen, Universidad de Caldas, Manizales, Colombia, abril.
Buchanan, R. (2001). Design Research and the New Learning. Desing Issues, 17, 3-23.
Costa, J. (2009, agosto 30). Orígenes del diseño. Recuperado el 01 de 06 de 2010, de http:// edutecno.org/2009/08/origenes-del-diseno/
Droste, M. (2002). Bauhaus archiv 1919-1933. Italia: Taschen.
Dussel, E. (1984). Filosofía de la producción. Bogotá: Nueva América.
Flusser, W. (2002). Filosofía del diseño. Madrid: Síntesis.
Horta, A. (2009). La estrategia del compás. Trazos críticos sobre el pensamiento no lineal del diseño. Conferencia. Manizales, Caldas, Colombia, 23 de septiembre.
Mallol Esquefa, M. (2008). Diseño y realidad. Revista Kepes. Grupo de Estudios en Diseño Visual, 73-106.
Mallol Esquefa, M. (2007). Los límites disciplinares de la teoría del diseño. Miradas a la investigación sobre la teoría del diseño. Encuentro de Estudios Teóricos en Diseño (pp. 2-24). Manizales (inédito).
Ospina Toro, W. (2009, octubre 20). Restitución de contenidos simbólicos mediante la activación de la memoria, a partir de la interacción con objetos y atmósferas proyectadas en la instalación interactiva ?La Máquina de Don Seir?. Tesis Maestría. Manizales, Caldas, Colombia (inédito).
Sanín, J. D. (2008). Perspectivas del diseño en la universidades colombianas. Revista Kepes. Grupo de Estudios en Diseño Visual, 237-252.
Sennet, R. (2008). El Artesano. Barcelona: Anagrama.
Sibila, P. (2006). El hombre postorgánico. Cuerpo, subjetividad y tecnologías digitales. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.