Revista de Arquitectura (Bogotá) 14 2012
How to Cite
Villar Lozano, M. R. (2012). Didactic strategy for the learning of the history and the theory of the architecture. Revista De Arquitectura (Bogotá), 14(1), 76–86. Retrieved from https://revistadearquitectura.ucatolica.edu.co/article/view/729
License

Revista de Arquitectura is an open access journal. More information...

Authors retain copyright and grant to the Revista de Arquitectura the right of first publication, which will be simultaneously subject to the Creative Commons (CC) BY-NC license.

Authors will sign a non-exclusive distribution license for the published version of the article by completing (RevArq FP03 Permission to Reproduce).

Self-archiving will comply with SHERPA/RoMEO guidelines and the Green classification.

To see in detail these guidelines, please consult...

Abstract

The article approaches the subject from to theoretical point of view of the teaching processes - learning starting from the pattern of self-structuring that centers the exercise of construction of the knowledge, making of this to significant experience that strengthens in the so much student their intellectual development, ace their self-esteem, the approach and the autonomy. Apparent the importance of approaching the learning of the different components of the architecture in an integral way, for that which the history and the theory play like half of understanding and reflection of the processes and projectual systems in the time and, the later deconstruction of the same ones, for the sake of creative retrials. For this it outlines as tools the analysis of relating and the study of the types and their respective variations like formal structure, determined by different historical contexts. It supplements the didactics through tools that the formation of the argument and the critic favor as fundamental scenarios for this processes.

Keywords:

References

Alexander, Christopher. El modo intemporal de construir. Barcelona: Ediciones Gustavo Gili, 1981

Ausubel, D.; Novak, J. y Hanesian, H. (1983). Psicología educativa, un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas.

Correal Pachón, G. D. (2009). Investigación proyectual. Un modelo pedagógico y didáctico. Monografía para optar al título de Especialista en Pedagogía del Diseño. Bogotá: Escuela de Artes, Universidad Nacional de Colombia.

Correal Pachón, G. D. (2010). Bitácora: un recorrido por el proyecto arquitectónico. Bogotá: Universidad Católica de Colombia

Correal Pachón, G. D.; Eligio Triana, C. A. y Verdugo Reyes, H. (2011). Sobre modelos pedagógicos y el aprendizaje del proyecto arquitectónico. Revista de Arquitectura, 13 (1), 80-91.

Cruz, N. (1994). Los proyectos de la arquitectura en Colombia. Cali: Universidad del Valle. Departamento de Estética (sin publicar).

De Zubiría Samper, J. (2006). Los modelos pedagógicos: hacia una pedagogía dialogante. Bogotá: Magisterio

Marti Aris, C. (1993). Las variaciones de la identidad. Ensayo sobre el tipo en arquitectura. Barcelona: Ediciones del Serbal. Motta, G. y Pizzigoni, A. (2008). La máquina de proyecto. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia

Monestiroli, A. (1993). La arquitectura de la realidad. Barcelona: Ediciones del Serbal.

Novak, J. D. (1986). A theory of education. N. Y.: Cornell University Press.

Piaget, J. (1981). Psicología y pedagogía. Barcelona: Ariel.

Sabugo, M. (2004). Comprensión e invención: criterios y procedimientos didácticos en historia de la arquitectura. Área N° 11, agenda de reflexión en arquitectura y urbanismo. Universidad de Buenos Aires

Sánchez Vargas, H.; Gutiérrez Quijano, M. E. y Beltrán Rapalino, F. M. (2009). Panorama sobre los modelos pedagógicos y curriculares de los programas de arquitectura. Bogotá: Universidad La Gran Colombia.

Sarquis, J. (2003). Itinerarios del proyecto. Buenos Aires: Nobuko.

Sola Ayape, C. (2005). Aprendizaje basado en problemas. México: Trillas.

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |