How to Cite
Suescún-Monroy, P., & Cereghino-Fedrigo, A. M. (2023). Revealing the diversity of research in creative fields through the Revista de Arquitectura (Bogotá). Revista De Arquitectura (Bogotá), 25(2), 3–9. https://doi.org/10.14718/RevArq.2023.25.5245
License
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Revista de Arquitectura is an open access journal. More information...

Authors retain copyright and grant to the Revista de Arquitectura the right of first publication, which will be simultaneously subject to the Creative Commons (CC) BY-NC license.

Authors will sign a non-exclusive distribution license for the published version of the article by completing (RevArq FP03 Permission to Reproduce).

Self-archiving will comply with SHERPA/RoMEO guidelines and the Green classification.

To see in detail these guidelines, please consult...

Abstract

The inquiry begins with the question about the role of research in design projects, starting with the identification of nuances that allow for the differentiation of investigative forms that arise within the framework of these processes. To achieve this, a review was conducted of the articles included in the editions from 2018 to 2023 of the Revista de Arquitectura (Bogotá), which correspond to the latest ten issues of the publication. The objective was to determine what types of research were included in each of these articles. Following an initial inquiry into what constitutes research in architecture, the articles were categorized into four groups: reflective research, case studies, experimental developments, and design research, highlighting the Revista de Arquitectura (Bogotá) as an important source of information for educators and researchers interested in the field.

Keywords:

References

Asprilla, L. i. (2014, 22 de mayo). La producción de conocimiento desde las artes: propuesta para un Programa Nacional de las Artes adscrito a Colciencias. A Contratiempo: Revista de Música en la Cultura, 23. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7511939

Bonilla, H., Cabanzo, F., Delgado, T., Hernández Salgar, O., Stward, A., Niño Soto, A., & Salamanca, J. (2018). Apuntes sobre el debate académico en Colombia en el proceso de reconocimiento gubernamental de la creación como práctica de generación de nuevo conocimiento, desarrollo tecnológico e innovación. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 13(1), 281-294. https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae13-1.asda

Delgado, T., Beltrán, E., Ballesteros, M., & Salcedo, J. (2015). La investigación-creación como escenario de convergencia entre modos de generación de conocimiento. Iconofacto, 11(17), 10-28. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6302065

Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación. (2014a). Documento guía: servicio permanente de indexación de revistas de ciencia, tecnología e innovación colombianas. https://minciencias.gov.co/sites/default/files/upload/paginas/M304PR02G01-guiaserviciopermanente-indexacion.pdf

Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación. (2014b). Modelo de medición de grupos de investigación, desarrollo tecnológico o de innovación y de reconocimiento de investigadores del Sistema Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación. https://minciencias.gov.co/convocatorias/2014/convocatoria-nacional-para-el-reconocimiento-y-medicion-grupos-investigacion

Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación. (2021). Tipología de proyectos calificados como de carácter científico, tecnológico o de innovación. https://minciencias.gov.co/sites/default/files/upload/convocatoria/anexo_3._documento_de_tipologia_de_proyectos_version_6.pdf

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2015). Manual de Frascati 2015: guía para la recopilación y presentación de información sobre la investigación y el desarrollo experimental. https://www.oecd.org/publications/manual-de-frascati-2015-9789264310681-es.htm

Rueda Cáceres, L., Farrés Delgado, Y., Cano Castro, G., Abreu Plata, E., Garcés Bravo, C., Gómez Arciniegas, C. & Sanabria Salcedo, A. (2022). La investigación formativa en las Facultades de Arquitectura de la USTA: aproximación histórica a partir de los trabajos de grado modalidad investigación. Universidad Santo Tomás. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/49977

Simons, H. (2009). El estudio de caso: teoría y práctica. Ediciones Morata.

Universidad Católica de Colombia. (2023a). Enfoque y alcance de la Revista de Arquitectura (Bogotá). https://revistadearquitectura.ucatolica.edu.co/index.php/RevArq/about/focusAndScope

Universidad Católica de Colombia. (2023b). Lista de comprobación para la preparación de envíos de la Revista de Arquitectura (Bogotá). https://revistadearquitectura.ucatolica.edu.co/index.php/RevArq/about/submissions

Zamora, H. (2012). La investigación proyectual en arquitectura estudiada a través de los trabajos de grado de la Maestría de Diseño Arquitectónico de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la Universidad Central de Venezuela [Tesis de doctorado, Universidad Central de Venezuela]. Archivo digital. http://saber.ucv.ve/bitstream/10872/6024/1/T026800006357-0-Completo_Hernan_Zamora-000%282%29.pdfK

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |