How to Cite
Pedraza Pacheco, F. A., & Santana Murcia, A. R. . (2021). Comuna 13, case study: the story told on the walls as a strategy for a social entrepreneurship. Revista De Arquitectura (Bogotá), 23(2), 3–11. https://doi.org/10.14718/RevArq.2021.4102
License
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Revista de Arquitectura is an open access journal. More information...

Authors retain copyright and grant to the Revista de Arquitectura the right of first publication, which will be simultaneously subject to the Creative Commons (CC) BY-NC license.

Authors will sign a non-exclusive distribution license for the published version of the article by completing (RevArq FP03 Permission to Reproduce).

Self-archiving will comply with SHERPA/RoMEO guidelines and the Green classification.

To see in detail these guidelines, please consult...

Abstract

The case study has proven to be an adequate methodological tool for scientific research in different areas of knowledge, given its ease to obtain information from qualitative and quantitative sources. The article presents the work carried out by the "Design Pedagogy" and "Cultural Heritage" research “seedbeds” of the Faculty of Design of the Universidad Católica de Colombia throughout the years 2018, 2019 and 2020 in the city of Medellín, Antioquia. The research began by identifying the meaning that the cultural, tangible and intangible heritage has for the neighborhood community of commune 13, from the analysis of unrecognized heritage events and their contrast with the descriptive variables defined by UNESCO 2003. In this order of ideas, the “GraffitiTour” was selected as an unrecognized heritage event. Its analysis is based on the community recognition of graffiti as an artistic expression and the importance of the tour as a project of social entrepreneurship project in the area.

Keywords:

References

Beddall, L. (2017). Colombian artists muscle out crime: Artistic youth transform Medellin district, which was once the most dangerous area in south America, through community initiative. Toronto Star. https://www.thestar.com/life/travel/2017/04/13/change-gains-momentum-in-medellin.html

Carretto, M., Harispe, M., & Vaz, F. (2013). Refresher: The Business Model Canvas: un lenguaje común para describir, visualizar, evaluar y cambiar modelos de negocios. Taller Encararé, 46. http://www.fadu.edu.uy/marketing/files/2013/04/BMC_2015.pdf

Gama-Castro, M., & León-Reyes, F. (2016). Bogotá arte urbano o graffiti. Entre la ilegalidad y la forma artística de expresión. Arte, Individuo y Sociedad, 28(2), 355-369. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2016.v28.n2.49933

https://www.mincit.gov.co/getattachment/estudios-economicos/estadisticas-e-informes/informes-de-turismo/2018/oee-vt-turismo-2018-28-03-2019.pdf.aspx

Klein, R. (2018). La ciudad y el turismo. Experiencias desde la gestión del street art. Sociologia: Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto. Temático, 54- 71. http://dx.doi.org/10.21747/08723419/soctem2018a3

Ministerio de Comercio, Industria y Turismo. (2018). Resultados para el turismo para el año 2018. Migración Colombia.

Montalvo-Castro, J. (2016). Emprendimientos digitales y diseño de modelos de negocio: investigación aplicada en estudiantes de la Carrera de Comunicación. Contratexto, 0(25), 155-170. https://doi.org/10.26439/contratexto2016.n025.656

Mora Castiblanco, J. E. (2014). La transposición didáctica del saber sabio al saber enseñado. Autor: Yves Chevallard. Góndola, enseñanza y aprendizaje de las ciencias, 9(2), 97-100. https://doi.org/10.14483/jour.gdla.2014.2.a07

Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2011). Generación de modelos de negocio. Un manual para visionarios, revolucionarios y retadores. Journal of Product Innovation Management, 13(2), 180-181. https://doi.org/10.1016/s0737-6782(96)90159-9

Ramírez Bravo, R. (2005). Aproximación al concepto de transposición didáctica. Revista Folios, (21),33-45. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=345955978004

Reyes Sánchez, F. (2012). Graffiti. ¿Arte o vandalismo? Pensar La Publicidad. Revista Internacional de Investigaciones Publicitarias, 6, 53-70. https://doi.org/10.5209/rev_PEPU.2012.v6.40636

Rojas de Francisco, L., & Henao, D. (2017). Casa Kolacho: Participación ciudadana y narrativas transmedia en la comuna 13 de Medellín-Colombia. En A. Cabral, C. Bolaño, D. Araujo, F. Andacht, & F. Paulino (Eds.), Nuevos conceptos y territorios en América Latina.-Comunicación audiovisual literatura y artes (pp. 564-580). EAFIT.

UNESCO. (1982).Declaración de México sobre las políticas culturales, Conferencia mundial sobre políticas culturales México D.F. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000052505_spa

UNESCO. (2000). Foro Mundial sobre la Educación. Marco de acción Dakar-Educación para todos: cumplir nuestros compromisos comunes. Adoptado en el Foro Mundial sobre la Educación. https://siteal.iiep.unesco.org/investigacion/3192/marco-accion-dakar-educacion-todos-cumplir-nuestros-compromisos-comunes

UNESCO. (2002). Hábleme del Patrimonio Mundial. https://docplayer.es/22181639-Patrimonio-mundial-ediciones-unesco.html

UNESCO. (2003). Convención para la salvaguardia del patrimonio cultural inmaterial 32ª reunión. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000132540_spa

Vázquez Parra, J. C. (2018). Elementos para la valoración integral de proyectos de emprendimiento social. Una herramienta para la formación de emprendedores. Contabilidad y Negocios, 13(26), 129-140. https://doi.org/10.18800/contabilidad.201802.008

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |