How to Cite
Bustamante-Parra, D. M., & Cardona-Rodríguez, N. (2023). Strategies for teaching architecture design: between traditional and collaborative. Revista De Arquitectura (Bogotá), 25(2), 100–109. https://doi.org/10.14718/RevArq.2023.25.3986
License
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Revista de Arquitectura is an open access journal. More information...

Authors retain copyright and grant to the Revista de Arquitectura the right of first publication, which will be simultaneously subject to the Creative Commons (CC) BY-NC license.

Authors will sign a non-exclusive distribution license for the published version of the article by completing (RevArq FP03 Permission to Reproduce).

Self-archiving will comply with SHERPA/RoMEO guidelines and the Green classification.

To see in detail these guidelines, please consult...

Abstract

Since the limits of architecture are increasingly expanded into new fields of knowledge, what and how to teach architectural Design It is an increasingly necessary and current question as a topic for academic reflection, which promotes a review of those methods that have founded traditional pedagogical models. It is therefore necessary to explore pedagogical strategies from a critical perspective of what is happening in architecture schools. The conceptual approach to the research started from the identification of different approaches to architecture pedagogy, generating a framework for the recognition of the formative dynamics of the Architectural Design courses I, II and III of the Institución Universitaria Colegio Mayor de Antioquia. Instruments were designed to collect information among teachers and students, the analysis of the information collected allowed us to identify the variables that should be considered for the understanding of the teaching and learning process within these courses. Aspects such as the role of the teacher and their teaching style, the layout of the classroom, the teacher-student interaction and the incorporation of new technologies are decisive for the construction of a current pedagogical model based on teaching strategies that promote collaborative learning.

Keywords:

References

Alba Dorado, M. I. (2016). La enseñanza de la Arquitectura. Iniciación al aprendizaje del proyecto arquitectónico. Revista Española de Pedagogía, 74(265), 445-460. https://revistadepedagogia.org/wp-content/uploads/2016/12/ensenanza_arquitectura.pdf

Argan, G. C. (2006). El arte moderno. Akal.

Asiain, L. D., & Díaz-García, V. (2020). Estrategias educativas innovadoras para la docencia teórica en Arquitectura. En VIII Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura (JIDA'20), Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Málaga, 12 y 13 de Noviembre de 2020: libro de actas (pp. 117-127). Grup per a la Innovació i la Logística Docent en l'Arquitectura (GILDA).

Ausubel, D. P., Novak, J., & Hanesian, H. (1983). Psicología educativa, un punto de vista cognoscitivo. Trillas.

Bennett, N. (1976). Teaching styles and pupil progress. Morata.

Confluence. (2014). Instituto de Innovación y Estrategias Creativas de Arquitectura. https://www.confluence.eu/pedagogie/

Flórez, O. R. (1999). Evaluación, pedagogía y cognición. McGraw-Hill

Gómez Hurtado, M., & Polanía González, N. R. (2008). Estilos de enseñanza y modelos pedagógicos: Un estudio con profesores del programa de Ingeniería Financiera de la Universidad Piloto de Colombia. Universidad de La Salle.

Guevara Álvarez, O. E. (2013). Análisis del proceso de enseñanza aprendizaje de la Disciplina Proyecto Arquitectónico, en la carrera de Arquitectura, en el contexto del aula. Universidad Autónoma de Barcelona.

Gutiérrez, M., Sánchez, H., & Beltrán, F. (2009). Panorama sobre los modelos pedagógicos y curriculares de los programas de Arquitectura en Colombia y Latinoamérica. Editorial Libros del Páramo, Universidad La Gran Colombia.

Institución Universitaria Colegio Mayor de Antioquia. (2017). Proyecto Educativo Institucional. https://www.colmayor.edu.co/wp-content/uploads/2019/08/pei_actualizado_pdf_jl26i_compressed-1.pdf

Lambert, G. (2017). La pedagogía del taller en la enseñanza de la arquitectura. Una aproximación cultural y material al caso francés (siglos XIX y XX). Revista de Arquitectura, 19(1), 86-94. https://dx.doi.org/10.14718/RevArq.2017.19.1.1405

Loredo Cansino, R. I., & Sánchez Herrera, G. (2014). La enseñanza de la teoría y la historia de la arquitectura como herramienta en el proceso proyectual. En VI Encuentro de Docentes e Investigadores en Historia del Diseño, la Arquitectura y la Ciudad "Iván Hernández Larguía" , La Plata, Argentina. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/43288

Martínez-Vitor, C. F. (2021). La investigación proyectual como estrategia didáctica en el proyecto del Taller de Diseño Arquitectónico. Revista de Arquitectura (Bogotá), 23(2), 58-70. https://doi.org/10.14718/RevArq.2021.3294

Palacio, B. (2019). El taller: La supervivencia del locus del aprendizaje de la Arquitectura, Modulo Arquitectura CUC, 23(1), 121-130. http://doi.org/10.17981/mod.arq.cuc.23.1.2019.06

Porlán, R. (1983). Constructivismo y escuela. Hacia un modelo de enseñanza aprendizaje basado en la investigación. Díada.

Salama, A. M., & Burton, L. O. (2022). Defying a legacy or an evolving process? A post-pandemic architectural design pedagogy. Proceedings of the Institution of Civil Engineers – Urban Design and Planning, 175(1), 5-21, https://doi.org/10.1680/jurdp.21.00023

Slavin, R. E (1999). Aprendizaje cooperativo: teoría, investigación y práctica. Aique. http://ecoasturias.com/images/PDF/slavin-el-aprendizaje-cooperativo.pdf

Souto, M. (1993). Hacia una didáctica de lo grupal. Miño y Dávila.

Teymur, N. (2011). Aprender de la educación en arquitectura. Dearq, (09), 8-17. https://doi.org/10.18389/dearq9.2011.03

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |