RevArq 15 2013
How to Cite
Martínez Osorio, P. A. (2013). The architectural project as a research problem. Revista De Arquitectura (Bogotá), 15(1), 54–61. https://doi.org/10.14718/RevArq.2013.15.1.6
License

Revista de Arquitectura is an open access journal. More information...

Authors retain copyright and grant to the Revista de Arquitectura the right of first publication, which will be simultaneously subject to the Creative Commons (CC) BY-NC license.

Authors will sign a non-exclusive distribution license for the published version of the article by completing (RevArq FP03 Permission to Reproduce).

Self-archiving will comply with SHERPA/RoMEO guidelines and the Green classification.

To see in detail these guidelines, please consult...

Abstract

This paper discusses the pedagogical practice of architectural design from the research point of view as a way to transcend the traditional teaching, which has historically been rooted in architectural education. The research from which this paper is derived is exploratory and the main objective establishes methodological processes identification to develop the practice of architectural design and it raises the question of how to solve the need for rigor and specificity required in a scientific process in architecture. This process must be teachable and learnable, repeatable and reportable, in order to overcome the uncertainty and anxiety of facing architectural design problems from the void. As the main result of the study, a logical process is obtained to address an architectural problem from the perspective of the research work process. This text is part of the current debate about architecture teaching - learning processes and it traces questions about the relationship between architecture and its research component.

Keywords:

References

Aguilar, M. (2000). Camino al diseño, proceso del Diseño arquitectónico. Manizales: Universidad Nacional de Colombia.

Aschner, J. (diciembre, 2009). ¿Cómo concebir un proyecto arquitectónico? De arquitectura, 05, 30-41. Recuperado de http://dearquitectura.uniandes.edu.co

Barney, B. (2011, febrero-junio,). Arquitectura: arte y técnica, práctica y enseñanza. Revista Hito, 25, 45-52.

Clark, R. y Pause, M. (1997). Arquitectura: temas de composición. Barcelona: Gustavo Gili.

Correal, G. D. y Verdugo, H. (enero-diciembre, 2011). Sobre modelos pedagógicos y el aprendizaje del proyecto arquitectónico. Revista de arquitectura, 13, 80-91.

Galeano, J. (2009). Innovar en el currículo universitario. Medellín: Universidad de Antioquia.

García, R., Lagos, R., Salcedo, P., Ramos, M., Labarca, C. y Bruscato, U. (julio-diciembre, 2009). Emociones precisas: fabricación digital en la enseñanza de la arquitectura. Arquitectura revista, 5(2), 122-136. Doi:10.4013/ ar.2009.52.06. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/principal/ForcitArt.jsp?Cve=193614470006

Martínez, P. (2009). La arquitectura como problema. Sincelejo: Corporación Universitaria del Caribe - Cecar.

Norberg-Schulz, C. (1979). Intenciones en arquitectura. Barcelona: Gustavo Gili.

Otxotorena, J. (1999). La construcción de la forma. Para una aproximación contemporánea al análisis de la arquitectura. Pamplona: Escuela Técnica Superior de Arquitectura, Universidad de Navarra.

Rodríguez, L. (1989). Para una teoría del diseño. México: Trillas.

Tamayo, M. (1999). Serie aprender a investigar, módulo 2. Bogotá: Icfes.

Velandia, D. (diciembre, 2009). Tic y los procesos de enseñanza-aprendizaje en arquitectura. De arquitectura, 05, 166-175. Recuperado de http://dearquitectura.uniandes.edu.co

Villazón, R., Villate, C. y Bravo, G. (2009). El taller de proyectos de arquitectura: ¿ambiente de aprendizaje innovador?, De arquitectura, 05, 176-186. Recuperado de http://dearquitectura.uniandes.edu.co

Yáñez, E. (1994). Arquitectura, teoría, diseño y contexto. México: Limusa.

Zátonyi, M. (1993). Arquitectura y diseño, análisis y teoría. Buenos Aires: Kliczkowski.

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |