How to Cite
Rodríguez-Ahumada, C. (2018). Scientific articles as a learning tool in architecture schools. Revista De Arquitectura, 20(2), 3–9. https://doi.org/10.14718/RevArq.2018.20.2.2161
License

Revista de Arquitectura is an open access journal. More information...

Authors retain copyright and grant to the Revista de Arquitectura the right of first publication, which will be simultaneously subject to the Creative Commons (CC) BY-NC license.

Authors will sign a non-exclusive distribution license for the published version of the article by completing (RevArq FP03 Permission to Reproduce).

Self-archiving will comply with SHERPA/RoMEO guidelines and the Green classification.

To see in detail these guidelines, please consult...

Abstract

This paper aims to contribute to reflections on teaching, through the recognition of scientific articles as a learning tool in architecture schools. To this end, theoretical documents on the training of architects, letters and agreements of international organizations, publications of student works, and reflection articles about teaching were compiled. Likewise, weighted percentage data were presented on disciplinary topics published during the last three years in the Revista de Arquitectura. Consequently, the paper emphasizes the importance of "making" in thought formation, as well as it suggests the application of a complementary academic work methodology, based on processes of listening, dialogue, experimentation, and reflection, as fundamental actions in project development. Finally, it highlights the importance of using scientific articles as an exercise to promote cognitive and current debate in classrooms.

Keywords:

References

Bachelard, G. (2000 [1938]). La formación del espíritu científico (23 ed.; B. Echeverría y J. Babini, trads.). México: Siglo Veintiuno.

Benjamin, W. (2008 [1940]). Tesis sobre la historia y otros fragmentos (B. Echeverría, trad.). México: Itaca.

Charalambous, N. y Christou, N. (2016). Re-adjusting the objectives of architectural education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 228, 375-382. doi: http://doi.org/10.1016/J.SBSPRO.2016.07.056

Colciencias (2018). Libro verde 2030. Política nacional de ciencia e innovación para el desarrollo sostenible. Resolución 0674 del 9 de julio de 2018. Política nacional de ciencia e innovación. Bogotá: Gobierno de Colombia. Recuperado de http://files.constantcontact.com/b884f834401/7cd9f0a0-433d-4d55-9f24-5c8ffc82273b.pdf

Day, R. A. (2005). Cómo escribir y publicar trabajos científicos (3 ed. en español). Washington: The Oryx Press y Organización Panamericana de la Salud. Recuperado de http://www.smschile.cl/portal/documentos/varios/como_escribir_trabajos_cientificos.pdf

Eco, U. (1986 [1968]). La estructura ausente. (3 ed.; F. Serra Cantarell, trad.). Barcelona: Casa Editrice Valentino Bompiani & C.S.

Eligio-Triana, C. (2016). Acceso abierto un compromiso de todos. Retos para el presente. Revista de Arquitectura, 18(1), 3-5. doi: http://dx.doi.org/10.14718/RevArq.2016.18.1.1

Morales, P. y Landa, V. (2004). Aprendizaje basado en problemas / Problem-Based Learning (Revisión). Theoria, 13, 145-157. Recuperado de http://www.ubiobio.cl/theoria/v/v13/13.pdf

National Research Council (1996). National Science Education Standards. Washington, DC: The National Academies Press. doi: https://doi.org/10.17226/4962

OECD (2015). Frascati Manual 2015: Guidelines for Collecting and Reporting Data on Research and Experimental Development. The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities. Paris: OECD Publishing. doi: http://dx.doi.org/10.1787/9789264239012-en

Parra, C. (2004). Apuntes sobre la investigación formativa. Educación y Educadores, 7, 57-77. Recuperado de http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/549

Pérgolis, J. y Valenzuela, J. (2013). El juego de los puntos o cómo evaluar una investigación en arquitectura. Revista de Arquitectura, 15(1), 3-5. doi: http://dx.doi.org/10.14718/RevArq.2013.15.1.1

Piñón, H. (2007). Reflexión sobre la docencia de la arquitectura. Ponencia presentada en la Conferencia inaugural del 2º semestre de 2007, 03 de septiembre, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Recuperado de http://www.vitruvius.com.br/revistas/read/arquitextos/08.089/195

Piñón, H. (2016). Arquitectura del proyecto. Escritos y Conferencias. Helio-Piñon.org. Recuperado de https://helio-pinon.org/escritos_y_conferencias/det-arquitectura_del_proyecto_i71050

Quaroni, L. (1980 [1977]). Proyectar un edificio. Ocho lecciones de arquitectura. Madrid: Xarait Ediciones.

Ramírez Nieto, J. (2005). La investigación en la carrera de Arquitectura de la Universidad Nacional, 1937-1965. Una lectura de las actas de Consejo de la Facultad. Ensayos: Historia y Teoría del Arte, 0(10), 37-76. Recuperado de https://revistas.unal.edu.co/index.php/ensayo/article/view/45830

Sociedad Colombiana de Arquitectos (SCA) (2017). 17 anual de estudiantes de arquitectura. Replanteo, 17, 42-55. Recuperado de http://scabogota.org/wp-content/uploads/2018/07/REVISTA-REPLANTEO-17.pdf

Unesco (2011). Carta Unesco/UIA de la formación en arquitectura. Tokio, Asamblea General de la Unión Internacional de Arquitectos. Recuperado de http://docplayer.es/12590963-Carta-unesco-uia-de-la-formacion-en-arquitectura.html

Unesco - ICSU (1999). Declaración de Budapest. Declaración sobre la Ciencia y el uso del saber científico. Conferencia Mundial sobre la Ciencia para el siglo XXI: un nuevo compromiso. Hungría: UNESCO - ICSU. Recuperado de https://www.oei.es/historico/salactsi/budapestdec.htm

UN-Hábitat (2016). Conferencia Habitat III. La nueva agenda Urbana. Quito: UN-Hábitat. Recuperado de http://habitat3.org/wp-content/uploads/Brochure-Español-Web-final.pdf

Vázquez-Ramos, F. (2017). Cuadros de una exposición: promenade architectural por la obra de Eduardo de Almeida. Revista de Arquitectura, 19(2), 28-43. doi: http://dx.doi.org/10.14718/RevArq.2017.19.2.78

Vitruvio, M. L. (1992 [1761]). Los diez libros de arquitectura (J. Ortiz y Sanz, trad.). Madrid: Akal.

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |