How to Cite
Ávila-Gómez, A., Jiménez-Atehortua, D. A., & Londoño-Peralta, P. (2018). The formative years of Alfonso Carvajal Escobar during the interwar period : a colombian engineer at the École des Beaux-Arts. Revista De Arquitectura (Bogotá), 20(1), 38–52. https://doi.org/10.14718/RevArq.2018.20.1.1460
License

Revista de Arquitectura is an open access journal. More information...

Authors retain copyright and grant to the Revista de Arquitectura the right of first publication, which will be simultaneously subject to the Creative Commons (CC) BY-NC license.

Authors will sign a non-exclusive distribution license for the published version of the article by completing (RevArq FP03 Permission to Reproduce).

Self-archiving will comply with SHERPA/RoMEO guidelines and the Green classification.

To see in detail these guidelines, please consult...

Abstract

This paper examines and contextualizes the academic background of Alfonso Carvajal Escobar, with an emphasis on his time at the Section d'Architecture of the Ecole des Beaux-Arts in Paris. Engineer and architect, constructor and teacher, little known until today in Colombian historiography that has studied the architecture of the 20th century, he was one of only two Colombians who graduated from the prestigious French institute. Based on a direct review of primary sources, and in the light of recent French historiography that deals in depth with multiple aspects of the social and cultural history of teaching architecture, this study seeks to enrich new perspectives (in the case of Colombia and Latin America), fundamentally related to the history of teaching architecture and its processes of internationalization and transfer during the first half of the 20th century.

Keywords:

References

Aguilar, M. A. (2005) [Fotografía de Miguel Ángel Aguilar]. Sector Plaza Alfonso López Pumarejo, 2002 [fotografías oblicuas]. Revista de arquitectura El Cable, (4), 3.

Alcaldía de Manizales (2007). Boletín estadístico CIE 2007-1: Información para la toma de decisiones en la nueva ciudad. Centro de Información y Estadística (1). Recuperado de https://mvw.arcgis.com/sharing/rest/content/items/d7a242eef7b5487fbbf99b-f45507d497/data

Arango, S. (1991) [1989]. Historia de la arquitectura en Colombia. 1 ed. Bogotá: Centro Editorial y Facultad de Artes - Universidad Nacional de Colombia.

Arango, S. (2012). Ciudad y arquitectura. Seis generaciones que construyeron la América Latina moderna. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Archivo de la Familia Londoño Carvajal (2017). Alfonso Carvajal: planos, dibujos y fotografías inéditas [archivo personal]. Manizales.

Carrasco Zaldúa, F (2004). Breves semblanzas de ocho arquitectos del siglo XX en Colombia. Ensayos. Historia y teoría del arte, 9 (9), 139-168. Recuperado de: https://revistas.unal.edu.co/index.php/ensayo/article/view/46300

Chafee, R. (1977). The teaching of architecture at the École des Beaux-Arts. En Drexler (dir.), The Architecture of the Ecole des Beaux-Arts (pp. 61-109). London: Secker & Warburg.

Decommer, M. (2017). Les architectes au travail. L'institutionnalisation d'une profession, 1795-1940. Rennes: Presses Universitaires de Rennes.

Dictionnaire des élèves architectes de l'École des beaux-arts (1800-1968). En AGORHA (2011). [Base de datos online]. Paris: Institut National D'histoire de L'art. Recuperado de http://www.purl.org/inha/agorha/001/7.

Diener, A. (2017). Le cours de théorie de l'architecture à l'École des Beaux-Arts au XXe siècle: approches et supports pédagogiques. Histoire de l'Enseignement de l'Architecture au 20e siècle - HensA20, Cahier 03, 17-24. Recuperado de http://es.calameo.com/read/005375114dc5b934046fe

École Nationale Supérieure des Beaux-Arts (s. f.). Les Concours d'Architecture de l'Année Scolaire 1934-1935, Paris: Vincent, Fréal & Cie.

Epron, J.-P. (1981). L'architecture et la règle. Bruxelles: Pierre Mardaga Editeur.

Garric, J-P. (2014). L'architecture Beaux-Arts, objet d'expositions. Les Cahiers du MNAM, 129, 38-49.

Giraldo Mejía, H. (2002). Memorial de la arquitectura republicana en Manizales. Centro histórico. Manizales: Universidad Nacional de Colombia. Recuperado de http://www.bdigital.unal.edu.co/11546/6/hernangiral-domejia.2002.pdf

Goissaud, A. (1928a). La Cathédrale de Manizalès, Colombie. Par M. Julien Polti, Architecte en chef des Monuments historiques. La Construction Moderne (24), 278-286.

Goissaud, A. (1928b). La Cathédrale de Manizalès, Colombie. Par M. Julien Polti, Architecte en chef des Monuments historiques. La Construction Moderne (29), 342-348.

Gromort, G. (1951). Lettres à Nicias. Entretiens familiers sur l'enseignement de l'Architecture. Paris: Vincent Fréal & Cie.

Gutiérrez, R. et al. (ed.) (2011). Manifestaciones francesas en argentina. Del Academicismo a la modernidad, 1889-1960. Paquin - Dunant - Mallet - Flores Pirán - Ramos Correas. Buenos Aires: Centro de Documentación de Arte y Arquitectura Latinoamericana (Cedodal).

Gutiérrez, R. et al. (ed.) (2012). Louis Dubois - Paul Pater - Alberto y Luis Morea. De L'Ecole des Beaux Arts al Movimiento Moderno. Un siglo de arquitectura en la Argentina. 1890-1990. Buenos Aires: Centro de Documentación de Arte y Arquitectura Latinoamericana (Cedodal).

Jiménez Atehortúa, D. (2015). Carvajal Escobar Arquitectos. Manizales 1930-1980. Tesis de pregrado. Monografía, vol. 2, Escuela de Arquitectura y Urbanismo. Universidad Nacional de Colombia, Manizales.

La Grande Masse des Beaux-Arts (2017). Filiation de l'Atelier Libre d'Architecture Gromort [ figura ]. Recuperado de http://grandemas-se.org/c=actu&p=Filiation_Atelier_Libre_Architecture_GROMORT

Labat-Poussin, B. (1978). Inventaire des archives de l'Ecole Nationale Supérieure des Beaux-Arts et de l'Ecole Nationale Supérieure des Arts Décoratifs. Paris: Archives Nationales.

Lambert, G. (2014). La pédagogie de l'atelier dans l'enseignement de l'architecture en France aux XIXe et XXe siècles, une approche culturelle et matérielle. Perspective. Actualité en histoire de l'art (1), 129-136. Recuperado de http://perspective.revues.org/4412

Lambert, G. (2017). La pedagogía del atelier en la enseñanza de la arquitectura. Una aproximación cultural y material al caso francés (siglos XIX y XX). Revista de Arquitectura, 19 (1), 86-94.

doi: http://dx.doi.org/10.14718/RevArq.2017.19.1.1405

Londoño Peralta, P. (2015). Carvajal Escobarv Arquitectos. Manizales 1930-1980. Tesis de pregrado. Monografía, vol. 1, Escuela de Arquitectura y Urbanismo. Universidad Nacional de Colombia, Manizales.

Lucan, J. (2009). Composition, non composition. Architecture et theories, XIXe-XXe siècles. Lausanne: Presses Polytechniques et Universitaires Romandes.

Martinon, J.-P. (2003). Traces d'architectes.Education et carrières d'architectes Grand-Prix de Rome aux XIXe et XXe siècles en France. Paris: Anthropos.

Poirrier, P (2004). Les enjeux de l'histoire culturelle. Paris: Editions du Seuil.

Poirrier, P. (2008). L'histoire culturelle en France "Une histoire sociale des représentations". En Philippe Poirrier (dir.), L'histoire culturelle: un «tournant mondial» dans l'historiographie? (pp. 27-39). Dijon: Editions Universitaires de Dijon.

Quintana Guerrero, I. (2014). Hijos de la Rue de Sèvres: panorama de los colaboradores latinoamericanos de Le Corbusier en París. DEARQ - Revista de Arquitectura / Journal of Architecture, (15) 14-29. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oaid=341638957002

Quintana Guerrero, I. (2016). Filhos da Rue de Sèvres: os colaboradores latino-americanos de Le Corbusier em Paris [1932-1965]. Tesis doctoral, Arquitectura y Urbanismo. Universidade de São Paulo.

Téllez, G. (2000). Siglo XX: arquitectura y ciudad en Colombia. En AA. VV. Cien años de arquitectura en Colombia. XVII Bienal de Arquitectura 2000 (pp. 78-97). Bogotá: Sociedad Colombiana de Arquitectos.

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |