How to Cite
Lavilla-Iribarren, A. C. (2016). Parallel evolution of cinematographic stories and the architecture of cinemas between 1900 and 1930 : with a special attention to the spanish case. Revista De Arquitectura (Bogotá), 18(2), 60–70. https://doi.org/10.14718/RevArq.2016.18.2.6
License

Revista de Arquitectura is an open access journal. More information...

Authors retain copyright and grant to the Revista de Arquitectura the right of first publication, which will be simultaneously subject to the Creative Commons (CC) BY-NC license.

Authors will sign a non-exclusive distribution license for the published version of the article by completing (RevArq FP03 Permission to Reproduce).

Self-archiving will comply with SHERPA/RoMEO guidelines and the Green classification.

To see in detail these guidelines, please consult...

Abstract

The evolution of cinematographic projection rooms has been studied in a fragmented way according to geographic regions or styles and without establishing relations to the improvements experienced by the motion pictures themselves and the requirements for their exhibition. Based on a bibliographical revision of specialized journals and a database search in archives and film libraries of different European cities, this article explores the concordance between the progress made in filmography and movie theaters, from the first experimental movies in the early twentieth century exhibited in street fairs, to the great blockbusters of the 1930s projected in cinema palaces. A special attention is given to the movie theaters built in Spain, which served as a vehicle for the introduction and consolidation of avantgarde styles in the Iberian peninsula.

Keywords:

References

Cabero, J. A. (1949). Historia de la cinematografía española: once jornadas 1896-1948. Madrid: Gráficas Cinema.

Cámara Sempere, J. F. (2008). Las primeras salas para cinematógrafo en la ciudad: tres modos constructivos. Boletín Informativo del Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos de Alicante, 64.

Chilvers, I. (2007). Diccionario de arte. Madrid: Alianza Editorial.

Da Rocha Aranda, O. (2009). El modernismo en la arquitectura madrileña: génesis y desarrollo de una opción ecléctica. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

De La Madrid, J. C. (coord.) (1996). Primeros tiempos del cinematógrafo en España. Oviedo: TREA.

Etlin, R. A. (1989). Turin 1902: The search for a modern italian architecture. The Journal of Decorative and Propaganda Arts, 13, 94-109.

Fairbanks, D. y Dwan, A. (1922). Robin Hood. Estados Unidos: Douglas Fairbanks Pictures Corporation.

Fernández Alba, Á. y Del Pino Iglesias, S. (2004). Mendelsohn. Interior del cine Universum 1926-1928. Madrid: Editorial Rueda S.L.

Hänsel, S. y Schmitt, A. (1995). Kinoarchitektur in Berlin 1895-1995. Berlin: Reimer.

Heuss, T. (1991). Hans Poelzig 1869-1936. Milan: Electra.

Kleine, G. y Guazzoni, E. (1912). Quo vadis? Italia: Società Italiana Cines.

Lacloche, F. (1981). Architectures de cinemas. Collection architecture "les bâtiments". Paris: Editions du Moniteur.

Martínez Medina, A. (1997). Del cinematógrafo a los multicines: arquitectura para el séptimo arte en Alicante. Canelobre, 34 y 35,43-62.

Meinert, R., Pommer, E. y Wiene, R. (1919). El gabinete del doctor Caligari. Alemania: UFA.

Méliès, G. (1902). Le voyage dans la lune. Francia: Star.

Melnick, R. y Fuchs, A. (2004J. Cinema Treasures, A New Look at Classic Movie Theaters. Chicago: MIB Publishing Company.

Naylor, D. (1981). American Picture Palaces. The Architecture of Fantasy. New York: Prentice Hall Press.

Neufert, E. (2006). Arte de proyectar en arquitectura. 15 ed. Barcelona: Gustavo Gili.

Pérez Rojas, F. J. (1985). Sobre la arquitectura del cine en España. El cine Monumental de Melilla. En VV.AA. El barco como metáfora visual y vehículo de transmisión de formas. Actas del Simposio Nacional de Historia del Arte (C.E.H.A.), Málaga-Melilla.

Real Academia Española (RAE) (2014). Diccionario de la Lengua Española (23 ed.). Madrid: Espasa.

Salgado De La Rosa, M. A. (2004). Viviendas de cine. Análisis de la arquitectura residencial en el marco del cine europeo de las últimas décadas [Tesis doctoral]. Madrid: Universidad Politécnica de Madrid.

Stephan, R. (2004). Erich Mendelsohn, 1887-1953. Milán: Electra.

Vergnes, E. (1925). Cinemas. Vues extérieures et intérieures, details, plans. Paris: Librairie Générale de l'Architecture et des Arts Décoratifs.

VV.AA. (1997). Catálogo de Luis Gutiérrez Soto, Exposición organizada por la Dirección General de la Vivienda, la Arquitectura y el Urbanismo del Ministerio de Fomento en colaboración con la fundación cultural COAM. Madrid: Ministerio de Fomento, D.L.

VV.AA. (1984). Guía de arquitectura y urbanismo de Madrid: Ensanche y crecimiento. Madrid: Colegio Oficial de Arquitectos de Madrid.

Wilms, F. (1928). Lichtspieltheaterhauben. Berlin: E. Wasmuth.

Zucker, P (1926). Theater und Lichtspielhauser. Berlin: E. Wasmuth.

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |