Revista de Arquitectura is an open access journal. More information...
Authors retain copyright and grant to the Revista de Arquitectura the right of first publication, which will be simultaneously subject to the Creative Commons (CC) BY-NC license.
Authors will sign a non-exclusive distribution license for the published version of the article by completing (RevArq FP03 Permission to Reproduce).
Self-archiving will comply with SHERPA/RoMEO guidelines and the Green classification.
To see in detail these guidelines, please consult...
Abstract
The results of a scan modeling are shown in addition to the study, review and discussion of architectural form. The basis for the expansion of an exploration into new morphological developments, such as the study of gradients and fragmentation processes scale in tissue formation and modular landscapes (and not just growth with relatively developed modules usually fixed sizes) are considered. They stand out as relevant and complementary notions of fragmentation and modular assembly based on units of different size and shape, in a minimalist framework of assimilation. Along with the above, cases are shown which were generated from exploring these principles applied to proposals developed by the author and students from commissions in the area of fractal geometry and Module Form Workshop City shown, related to the theme of vernacular architecture and urban fabric.
Keywords:
References
Albers, J. (2010). Selected Works. Esslingen: Taschen.
Alexander, C. (1979). Lenguaje de patrones. Barcelona: Gustavo Gili.
Aristóteles (2004). Poética. Madrid: Alianza.
Arnheim, R. (2000). El quiebre y la estructura. Veintiocho ensayos. Barcelona: Andrés Bello.
Cabane, P. (1984). Conversaciones con Marcel Duchamp. Barcelona: Anagrama.
Cañete, O. et al. (2011). Morfología y arte computacional gráfico. Valparaíso: Garin.
Cañete, O. (2012). Composicionesmorfológicas. En Cañete, O., Bahamondes, C. y López, F. (2012). Exploraciones morfológicas digitales. Valparaíso: Fondart/Garin.
Cañete, O. (2014). Arquitectura, complejidad y morfogénesis. Valparaíso: Universidad de Valparaíso.
Cañete, O. y Bahamondes, C. (2011a). Experiencia y experimentación de morfologías digitales. Modos de pensamiento y alcances para una reflexión sobre lo inmaterial y esencial en arquitectura. Revista Márgenes 8-9, 50-62. Recuperado de https://issuu.com/farq_uv/docs/revista_margenes_n_8___9
Cañete, O. y Bahamondes, C. (2011b). Computación y arte computacional gráfico. Valparaíso: Fondart/Garin.
Cañete, O., Bahamondes, C. y López, F. M. (2012). Exploraciones morfológicas digitales. Valparaíso: Fondart/Garin.
Centro Cultural Palacio La Moneda (2011). Exposición
Matta: Centenario 11-11-11.12 de noviembre. Chile.
Cooper, G. y Lynn, P. W. (1990). Selected Chronology of computer Art. Exhibitions, Publication, and Technology. Art Journal, 49 (3), 283-297. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/777121
Dalí, S. (1971). El mito trágico del Angelus de Millet. Barcelona: Tusquets.
Dalí, S. (2003). Dalí. Madrid: Espasa Calpe.
Deleuze, G. (1985). La imagen-movimiento. Estudios sobre cine. Barcelona: Paidos Ibérica.
Deleuze, G. (1987). La imagen-tiempo. Estudios sobre cine. Barcelona: Paidos
Deleuze, G. (1989). El pliegue. Barcelona: Paidos.
Deleuze, G. (2000). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-Textos.
Deleuze, G. (1971). Lógica de sentido. Barcelona: Seix-Barral.
Dietrich, F. (2000). Visual Intelligence: The first deca-
de of Computer Art (1956-1975). Leonar-do, 19 (2), 159-169. Recuperado de: http://www.riccardomantelli.com/pdf/VisualIntelligence.pdf
Draves, S. y Reckase, E. (2008). The Fractal Flame Algorithm. Citeseerx. Recuperado de http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.694.1601
Federl, P. (2002). Modeling fracture formation on growing surfaces. University of Calgary. Fuhrer, M. (2005) Hairs, Textures, and Shades: Improving the Realism of Plant Models Generated with L-Systems. Thesis for the degree of master of science. Calgary, Alberta: University of Calgary, Faculty of graduate studies. Recuperado de: http://algorithmicbotany.org/papers/fuhrer.th2005.pdf
Huidobro, V. (1948). Monumento al Mar. Recuperado en http://www.vicentehuidobro.uchile.cl/poema13.htm
Kandinsky, W. (1979a). Mirada retrospectiva. Buenos Aires: Emecé.
Kandinsky, W. (1979b). Acerca de lo espiritual en el arte. México: Premia - La Nave de Los Locos.
Kandinsky, W. (1993). Punto y línea sobre el Plano. Contribución al análisis de los elementos pictóricos. Barcelona: Labor.
Kandinsky, W. (1994). La gramática de la creación. El futuro de la pintura. Barcelona: Paidós.
Klee, P. (1971). Teoría del arte moderno. Buenos Aires: Caldén.
Klee, P. (1979). Diarios. 1898-1917. Buenos Aires: Caldén.
Lambert, N. (2003). A Critical Examination of Computer Art: its history and application. Thesis (PhD). Oxford: Oxford University Press. Recuperado de http://ethos.bl.uk/OrderDetails.do?uin=uk.bl.ethos.273456
Lindenmayer, W. y Prusinkiewicz, P. (2004). The Algorithmic Beauty of Plants. New York: Springer-Verlag. Recuperado de http://algorithmicbotany.org/papers/abop/abop.pdf
López, F. (2012). Paisajes, mapas y atracción. Notas para el uso de algoritmos y patrones en el diseño paramétrico, desde el pensamiento arquitectónico y proyectual-estético. En Cañete, O., Bahamondes, C. y López, F. (2012). Exploraciones morfológicas digitales. Valparaíso: Fondart/Garin.
Mandelbrot, B. (1987). Los objetos fractales. Barcelona: Tusquets.
Moholy-Nagy, L. (1972). La nueva visión y reseña de un artista. Buenos Aires: Infinito.
Moraga Lacoste, J., Cañete Islas, O., & López Flores, F. (2013). Modelos locales de densificación según gradientes territorial es de habitabilidad en conurbación interior, Valparaíso-Viña, Rodelillo Alto. Revista de Arquitectura, 15(1), 22-32. doi:http://dx.doi.org/10.14718/RevArq.2013.15.1.3
Museo de Arte Contemporáneo de Barcelona (MACBA) (2000). Exposición: Campos de Fuerza. Barcelona. Recuperado de http://www.macba.cat/es/expo-campos-de-fuerzas
Oyarzún, P. (2000). Anestética del Ready-made. Colección: La invención y la herencia. Santiago de Chile: LOM.
Oyarzún, P. (2012). Indicio histórico sobre la relación de arte y ciencia. Recuperado de http://graficas.explora.cl/otros/arte/cienciarte.html
Paz, O. (1980). La búsqueda del comienzo: escritos sobre el surrealismo. Madrid: Fundamentos.
Pearce, C. (2010 [1923]). Chance, Love, and Logic. Philosophical Essays. Lenox, Mass.: Hard Press Publishing.
Plinio, C. (1987). Textos de historia del arte. Madrid: Visor.
Ramírez, G. y Vidal, M. (2011). Introducción al diseño generativo con grasshopper: manual de iniciación al diseño generativo y parametrización en Arquitectura. Recuperado de http://issuu.com/frikearq/docs/introduccion_al_dise_o_generativo_imprimir/1
Rozin, D. (2010). An Overview of Artworks of Daniel Rozin. New York: Bitforms Gallery.
Shumacher, P. (2008). Parametricism as Style - Parametricist Manifest. London: Patrik Schumacher. Recuperado en http://www.patrikschumacher.com/Texts/Parametricism%20as%20Style.htm
Shumacher, P. (2011). The Autopoiesis of Architecture. En A New Framework for Architecture. London: John Wiley & Sons Ltd.
Weeghel, W. V. (2010). Kineticobjetc. Recuperado de http://www.willemvanweeghel.nl/en/
Winnicott, D. W. (1959). El destino del objeto transicional. En Exploraciones psicoanalíticas I. Barcelona: Paidos.
Youngblood, G. (1970). Expanded Cinema. New York: P. Dutton & Co., Inc. Recuperado de http://www.vasulka.org/Kitchen/PDF_ExpandedCinema/book.pdf
Zubiri, X. (1980). Inteligencia y realidad. En Inteligencia sentiente. Madrid: Alianza.
Zubiri, X. (1990). Estructura dinámica de la realidad. Madrid: Alianza.
Zubiri, X. (2005). Inteligencia y razón. Madrid: Alianza.
Zubiri, X. (2006). El problema filosófico de la historia de las religiones. Madrid: Alianza.