Teatros de papel 1765-1860 ¿construcción de un modelo ?a la francesa??
How to Cite
Casas-Correa, M. (2015). Paper theaters 1765-1860 building a «french» model?. Revista De Arquitectura, 17(1), 18–31. https://doi.org/10.14718/RevArq.2015.17.1.3
License

Revista de Arquitectura is an open access journal. More information...

Authors retain copyright and grant to the Revista de Arquitectura the right of first publication, which will be simultaneously subject to the Creative Commons (CC) BY-NC license.

Authors will sign a non-exclusive distribution license for the published version of the article by completing (RevArq FP03 Permission to Reproduce).

Self-archiving will comply with SHERPA/RoMEO guidelines and the Green classification.

To see in detail these guidelines, please consult...

Abstract

Since the mid-eighteenth century theater architecture was much debated because it no longer met the requirements of staging and the public was demanding more and more amenities. The theoretical reflections were then directed towards the searching for architecture for the show, adapted to the habits and practices of French society. In this article we propose to analyze, from study of a series of papers published between the late eighteenth century and the middle of the nineteenth century, the various theoretical models that fueled the conceptualization of theater architecture, which were as diverse as were the profiles and trajectories of their authors. The theoretical proposals offered a wide variety of models that do not converge into a single solution and in the same way, it was possible to find among those built theaters, the coexistence of numerous typological variations.

Keywords:

References

Andia, B. de (1998). Architecture et décor. Collección "Paris et son patrimoine". Paris: Action artistique de la ville de Paris.

Blondel, J.-F. (1752). Architecture françoise. Paris: Chez Charles-Antoine Jombert.

Boullet (1801). Essai sur l’art de construire les théâtres, leurs machines et leurs mouvemens. Paris: Chez Ballard.

Breton, G. (1989). Théâtres. Paris: Moniteur.

Cantelli, M. L. y Guillerme, J. (1991). L’illusion monumentale: Paris, 1872-1936. Liège: Mardaga.

Carrere-Saucede, Ch. (2009). État de la bibliographie relative au théâtre en province au XIXe siècle. En Naugrette, F. y Taïeb, P. Un siècle de spectacles à Rouen (1776- 1876). Publicaciones digitales del CÉRÉdI, «Actes de colloques et journées d›étude (ISSN 1775-4054)», 1. Recuperado de http://ceredi.labos.univ-rouen.fr/public/?etat-dela-bibliographie-relative.html

Chaumont, Ch. de (1766). Véritable construction d’un théâtre d’opéra à l’usage de la France. Paris: De Lormel.

Cavos, A. (1847). Traité de la construction des théâtres. Paris: L. Mathias; Saint-Petersbourg: J. Hauer.

Cochin, Ch.-N. (1765). Projet d’une salle de spectacle. Paris: Charles-Antoine Jombert.

Couder, Amédée (1847). Projet pour le nouvel opéra de Paris. Revue Générale de l’Architecture et des Travaux Publics, VII, lámina 9.

Decreto del 25 de abril de 1807.

Decreto del 8 de junio de 1806.

Demier, F. (2000). La France au xixe siècle 1814- 1914. Paris: Éd. du Seuil.

Donnet, A. (1821). Architectonographie des théâtres de Paris ou parallèle historique et critique de ces édifices considérés sous le rapport de l’architecture et de la décoration. Paris: P. Didot l’aîné.

Dumont, G.-M. (1765). Parallèle de plans des plus belles salles de spectacles d’Italie et de France, avec des détails de machines théâtrales. Paris: rue Neuve-Saint-Merry

Durand, J.-N.-L. (1799-1800). Recueil et parallèle des édifices en tout genre anciens et modernes. Paris: Impr. de Gillé fils.

Durand, J.-N.-L. (1803-1805). Précis de leçons d’architecture données à l’École royale polytechnique. Paris: Chez l’auteur à l’École polytechnique et Bernard Libraire de l’École polytechnique.

Garnier, Ch. (1871). Le théâtre. Paris: Librairie Hachette et Cie.

Garnier, Ch. (1878). Le nouvel Opéra. Paris: Ducher et Cie.

Garric, J.-P. (2011). Durand ou Percier ? Deux approches du projet d’architecture au début du XIXe siècle. En INHA, Bibliothèques d’atelier. Édition et enseignement de l’architecture, Paris 1785-1871. Recuperado de http://inha.revues.org/3186

Horeau, H. (1847). Projet pour le nouvel opéra de Paris. Revue Générale de l’Architecture et des Travaux Publics, VII, lámina 10.

Kaufmann J. A. (1840). Architectonographie des théâtres ou parallèle historique et critique de ces édifices considéré sous le rapport de l’architecture et de la décoration. Paris: L. Mathias.

Ledoux, Claude-Nicolas-Louis (1804). L’architecture considérée sous le rapport de l’art, des moeurs et de la législation. Paris: Chez l’auteur.

Lever, M. (2001). Théâtre et Lumières : Les Spectacles de Paris au XVIIIe siècle. Paris: Fayard.

Ley del 13 y 19 de enero de 1791.

Lusson, A. L. (1847). Projet pour le nouvel opéra de Paris. Revue Générale de l’Architecture et des Travaux Public, VII, lámina 11.

Mead, Ch. (1991). Charles Garnier’s . opera: architectural empathy and the renaissance of french classicism. Cambridge: MIT Press.

Meynadier, H. (1844). Étude théorique et pratique sur un théâtre d’Opéra. Revue Générale de l’Architecture et des Travaux Publics, V, lámina 24.

Mussat, M.-C. (dir.) (1998). L’Opéra de Rennes: naissance et vie d›une scène lyrique. Paris: Éd. du Layeur.

Naugrette-Christophe, C. (1998). Paris sous le second empire, le théâtre et la ville: essai de topographie théâtrale. Paris: Librairie théâtrale.

Patte, P. (1782). Essai sur l’architecture théâtrale. Paris: Moutard.

Pougnaud, P. (1980). Théâtres 4 siècles d’architecture et d’histoire. Paris: Ed. du Moniteur.

Rabreau, D. (2008). Apollon dans la ville. Essai sur le théâtre et l’urbanisme à l’époque des Lumières. Paris: Editions du patrimoine.

Reynaud, L. (1850-1858). Traité d’architecture. Paris: Carilian-Goeury et V. Dalmont.

Rondelet, J. (1802-1817). Traité théorique et pratique de l’art de bâtir. Paris: Chez l’auteur.

Rougemont, M. (1998). La vie théâtrale en France au XVIIIe siècle. Genève: Slatkine; Paris: Champion.

Saboya, M. (1991). Presse et architecture au XIXe siècle. Cesar Daly et la revue générale de l’architecture. Paris: Ed. Picard.

Sajous d’Oria, M. (2007). Bleu et or: la scène et la salle en France au temps des Lumières, 1748-1807. Paris: CNRS éd.

Steinhauser, M. (1969). Die Architektur der Pariser Oper, Studien zu ihrer Entstehungsgeschichte und ihrer architekturgeschichtlichen Stellung. München: Prestel-Verlag.

Voltaire (1749). La tragédie de Sémiramis. Paris: Chez G. Le Mercier et Michel Lambert.

Trott, D. (2000). Théâtre du XVIIIe siècle. Jeux, écritures, regards. Montpellier: Éditions Espaces.

Yon, J.-C. (2012). Une histoire du théâtre à Paris, de la Révolution à la Grande guerre. Paris: Aubier.

##submission.citations.for##

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |