How to Cite
Moreno-Miranda, M. M. (2022). Impacts on mobility as a result of the Transmicable project in the town of Ciudad Bolívar. Accessibility, infrastructure and changes for the inhabitants around the Mirador del Paraíso station. Revista De Arquitectura, 24(2), 17–26. https://doi.org/10.14718/RevArq.2022.24.3073
License
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Revista de Arquitectura is an open access journal. More information...

Authors retain copyright and grant to the Revista de Arquitectura the right of first publication, which will be simultaneously subject to the Creative Commons (CC) BY-NC license.

Authors will sign a non-exclusive distribution license for the published version of the article by completing (RevArq FP03 Permission to Reproduce).

Self-archiving will comply with SHERPA/RoMEO guidelines and the Green classification.

To see in detail these guidelines, please consult...

Abstract

Sustainable mobility and mass transportation systems have become viable alternatives to improve travel times in cities; Although there are various means, the aerial cable is an optimal alternative in territories with strong topographies. This study focuses on analyzing the changes in travel times, urban infrastructure and accessibility in general in the surroundings of the Transmicable station in the Mirador del Paraíso neighborhood, in the town of Ciudad Bolívar, in Bogotá. Through the results of the application of surveys, the impacts of the implementation of this transport system are evidenced, focusing on the aspects already mentioned, in order to relate them to the principles of sustainable mobility and its application in the urban development of cities. , in terms not only of mobility, but also of infrastructure.

Keywords:

References

Acevedo, J. (2012). Los cables aéreos en zonas marginales urbanas. Un desafío institucional. Bitácora 21, Dossier central (2), 75-84. https://revistas.unal.edu.co/index.php/bitacora/article/view/28732/pdf_163

Álvarez, R., & Bocarejo, D. (2014). Beautifying the slum: cable car fetishism in Cazucá, Colombia. International Journal of Urban and Regional Research, 38(6), 2025-2041. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/1468-2427.12201

Appleyard, B. (2020) Livable Streets 2.0. Elsevier. https://www.elsevier.com/books/livable-streets-20/appleyard/978-0-12-816028-2

Avellaneda, P. (2007). Movilidad, pobreza y exclusión social[tesis doctoral]. Universidad Autónoma de Barcelona. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=5674

Echavarri, J., Lamíquiz, F., & Porto, M. (2013). La ciudad paseable. Cedex. https://urbanitasite.files.wordpress.com/2020/01/pozueta-lamiquiz-y-porto-la-ciudad-paseable.pdf

Escudero, N. (2017). Movilidad urbana y ciudad sustentable. Las experiencias de los casos de Curitiba y de Nantes, desde la perspectiva de la sustentabilidad. Fondo de Cultura Económica. http://repositorio.uchile.cl/handle/2250/145918

Gutiérrez, J., Caballero, Y., & Escamilla, R. (2019) Índice de caminabilidad para la ciudad de Bogotá. Revista de Arquitectura (Bogotá), 21(1), 8-20. doi.org/10.14718/RevArq.2019.21.1.1884

Herce, M. (2009). Sobre la movilidad en la ciudad. Reverté. https://www.casadellibro.com/libro-sobre-la-movilidad-en-la-ciudad/9788429121186/1610144

Leibler L., & Brand, P. (2012). Movilidad e inclusión social: la experiencia desde la periferia de Medellín y el primer Metrocable. Bulletin de l'Institut français d'études andines [En línea], 41 (3).https://journals.openedition.org/bifea/147

Montezuma, R. (2000). Presente y futuro de la movilidad urbana en Bogotá: Retos y realidades. Veeduría Distrital, INJAVIU, El Tiempo. http://www.peatonescolombia.org/yahoo_site_admin/assets/docs/PresenteyFuturodelaMovilidad.333141321.pdf

Sanz, A. (2010). Como apreciar si te están dando gato (tráfico) por liebre (movilidad sustentable). En Movilidad y Ciudad del Siglo XXI (pp. 106-129).Universidad del Rosario. https://bibliotecadigital.ccb.org.co/handle/11520/25073

Secretaría de Movilidad Bogotá. (2019). Encuesta de movilidad 2019. https://www.movilidadbogota.gov.co/web/encuesta_de_movilidad_2019

Transmilenio S.A. (2018 30 de diciembre). TransMiCable abre sus puertas. https://www.transmilenio.gov.co/publicaciones/151081/transmicable-abre-sus-puertas/

Ventura, F. (2016). Espacio y movilidad. La arquitectura de los desplazamientos. Fundación Arquia. https://www.coam.org/media/Default%20Files/fundacion/biblioteca/donativo%20instituciones%20editoriales/2016/espacio-y-movilidad.pdfVillamil, A. (2016). Proyectos urbanos integrales en Bogotá: el caso del cable aéreo en San Cristóbal como elemento integrador del territorio [tesis de maestría].Universidad Piloto de Colombia. http://repository.unipiloto.edu.co/handle/20.500.12277/3313

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |