How to Cite
Cattaneo, D. (2021). Architecture in the face of pedagogical innovations Survival and resignification of the New School in the Southern Cone. Revista De Arquitectura (Bogotá), 23(1), 54–65. https://doi.org/10.14718/RevArq.2021.2589
License

Revista de Arquitectura is an open access journal. More information...

Authors retain copyright and grant to the Revista de Arquitectura the right of first publication, which will be simultaneously subject to the Creative Commons (CC) BY-NC license.

Authors will sign a non-exclusive distribution license for the published version of the article by completing (RevArq FP03 Permission to Reproduce).

Self-archiving will comply with SHERPA/RoMEO guidelines and the Green classification.

To see in detail these guidelines, please consult...

Abstract

Although the architectural variable is among the least frequently used when analyzing educational models, the interactions between architecture and pedagogy have moments of remarkable confluence. This paper deals with a selection of actors, documents and works that support this relationship in the Southern Cone between the late 1920s and the mid- 1930s, when modern experiences in architecture and the precepts of pedagogical modernity of the New School converge. The interferences of modernity that involved the trips and publications of the pedagogue Adolphe Ferrière and the architect Joan Baptista Subirana with the school projects of Sánchez, Lagos and de la Torre, in Argentina, and of Juan Antonio Scasso in Uruguay, are introduced from primary sources, with the hypothesis that architecture in these latitudes constitutes a pedagogical instrument in itself, and with the presumption of the remarkable validity of the scholanovist ideology in contemporaneity, which resignifies the school space in terms of the new childhoods.

Keywords:

References

Arana, M., Garavelli, L. y Livni, J. L. (1986). Entrevista al Arq. Juan A. Scasso. Arquitectura, 255, 23-27.

Archivo Servicio de Medios Visuales. (s.f.a). Fotografías Escuela Experimental de Malvín, Montevideo: Facultad de Arquitectura, Universidad de la República.

Archivo Servicio de Medios Visuales. (s.f.b). Fotografías Escuela Experimental de Las Piedras, Montevideo: Facultad de Arquitectura, Universidad de la República.

Atrio, S., Raedó, J. y Navarro, V. (2016). Educación y Arquitectura: ayer, hoy, mañana. Crónica del III Encuentro Internacional de Educación en Arquitectura para la Infancia y la Juventud. Tarbiya, Revista de Investigación e Innovación Educativa, 44, 131-148. https://revistas.uam.es/tarbiya/article/view/6809/Tarbiya%2044_08

Barrán Casas, P. (2008). Interacciones entre las prácticas proyectuales y las ideas educativas en el Uruguay moderno y contemporáneo. Montevideo: Universidad de la República.

Bustelo Graffigna, E. (2012). Notas sobre infancia y teoría: un enfoque latinoamericano. Salud Colectiva, 8(3), 287-298. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=73125097004

Cabanellas Aguilera, I. y Eslava Cabanellas, C. (Coord.) (2005). Territorios de la infancia. Diálogos entre arquitectura y pedagogía. Barcelona: Graó.

Caruso, M. (2001). ¿Una nave sin puerto definitivo? Antecedentes, tendencias e interpretaciones alrededor del movimiento de la Escuela Nueva. En P. Pineau, I. Dussel & M. Caruso (ed.), La escuela como máquina de educar. tres escritos sobre un proyecto de la modernidad (pp. 93-133). Buenos Aires: Paidós.

Cattaneo, D. (2011). Arquitectura y enunciados pedagógicos alternativos. La experiencia argentina en las primeras décadas del siglo XX. Illapa, 8 (4), 97-116. http://hdl.handle.net/2133/2603

Cattaneo, D. (2014). Vínculos entre modernidad arquitectónica y pedagógica en la década de 1930. Los apuntes del Archivo Subirana y su selección y difusión a través del GATEPAC. Revista Electrónica de Fuentes y Archivos, 5, 271-292. https://refa.org.ar/file.php?tipo=Contenido&id=223

Cattaneo, D. (2015). La arquitectura escolar como instrumento del Estado. Contrapuntos Nación-provincias en la década de 1930. Colección tesis doctorales, 4. Rosario: UNR Editora - A&P Ediciones. https://rephip.unr.edu.ar/xmlui/handle/2133/5380

Cattaneo, D. (2016). Las obras para la infancia de Juan Antonio Scasso en el Uruguay moderno: teoría y proyectos en torno a Espacios verdes. Actas del 1° Congreso Iberoamericano de Historia Urbana, 894-903. Santiago de Chile: Asociación Iberoamericana de Historia Urbana. https://www.historiaurbana.cl/actas

Cattaneo, D. (2017). La arquitectura escolar en el GATEPAC a través de la lente de Joan Baptista Subirana. En R. Sánchez Lampreave (Ed.). Los años CIAM en España: la otra modernidad (pp. 120-133). Madrid: Asociación de historiadores de la Arquitectura y el Urbanismo.

Cattaneo, D. y Espinoza, L. (2018). Arquitectura escolar e Historia. Repaso sobre enfoques, problemas y proyectos. Actas del VIII Encuentro de Docentes e Investigadores en Historia del Diseño, la Arquitectura y la Ciudad. Córdoba: Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño. Universidad Nacional de Córdoba. https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/11593

Châtelet, A.-M. y Le Coeur, M. (2004). L`Architecture scolaire. Essai D` historiographie internationalle. Lyon: Institut National De Recherche Pédagogique.

Chatelet A.-M., Lerch D. y Luc J.-N. (Dir.) (2003). L'école de plein air. Une expérience pédagogique et architecturale dans l'Europe du XXe siècle. Paris: Éditions Recherches.

Châtelet, A.-M. (2011). Le souffle du plein air. Histoire d’un projet pédagogique et architectural novateur (1904-1952). Genève: MetisPresses.

Cuadernos de Arquitectura. Número dedicado a la obra de Sánchez, Lagos y De la Torre (1938). Buenos Aires: Editorial Cuadernos.

DOCOMOMO Ibérico (2015). Actas del VIII Congreso La arquitectura del Movimiento. Moderno y la educación. España: Fundación Docomomo Ibérico.

Escolano Benito, A. (2000). Tiempos y espacios para la escuela. Madrid: Biblioteca Nueva.

Eslava Cabanellas, C. (2014). Ambientes para la infancia: escuelas entre experiencia y proyecto. Reladei. Revista Latinoamericana de Educación Infantil, 3 (2), 51-80. https://revistas.usc.es/index.php/reladei/article/view/4728

Espinoza, L. (2010). Plan de edificación escolar Standard para Santa Fe. En R. Gutiérrez (Ed.). Sánchez, Lagos y De la Torre. Del Eclecticismo al Estilo Moderno (pp. 53-60). Buenos Aires: Cedodal.

Filho, L. (1933). La Escuela Nueva. Barcelona: Espasa Calpe.

Floors, B. (2001). Joan Bautista Subirana. Berlín- Barcelona (Trabajo de estudio con la cátedra de Teoría de la Arquitectura). Universidad Técnica de Aquisgrán, Alemania.

Grupo de Artistas Técnicos Españoles para el Progreso de la Arquitectura Contemporánea. GATEPAC. (1933). El problema escolar en España [Editorial]. AC. Documentos de Actividad Contemporánea, 9, p. 15.

Gómez, C. J. (2006). La exposición internacional de escuelas modernas. El edificio escolar moderno. Cronología de una intención. En S. Landrove (Ed.). Actas del V Congreso DOCOMOMO Ibérico: El G.A.T.C.P.A.C y su tiempo: política, cultura y arquitectura en los años treinta (pp. 80-91). Barcelona: Fundación DOCOMOMO Ibérico.

Guerrero, S. (2010). De los males de la patria al paradigma de Europa. La Junta para Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas y los pensionados de arquitectura (1907-1936). En Actas del Congreso Internacional Viajes en la transición de la arquitectura española hacia la modernidad (pp. 197-206). Pamplona: T6 Ediciones.

Hameline, D. (1993). ADOLPHE FERRIERE (1879-1960). Perspectivas, 1-2, 395-423.

Jiménez Avilés, Á. M. (2009). La escuela nueva y los espacios para educar. Revista Educación y Pedagogía, 21 (54), 103-125. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9782

Liernur, J. F. (2004). Voz Moderna (Arquitectura). En J. Liernur y F. Aliata (Comp.). Diccionario de Arquitectura en la Argentina, tomo i/n, 141-157. Buenos Aires: AGEA.

Luzuriaga, L. (1928). Les trente points caractéristiques de l'École publique rénovée. Pour l'Ere Nouvelle, 40, 145-150.

Luzuriaga, L. (1931). Ideas para una reforma constitucional de la educación pública. Revista de Pedagogía, 112, 145-146.

Marín Eced, T. (1990). La renovación pedagógica en España (1907-1936): Los pensionados en Pedagogía por la Junta para Ampliación de Estudios. Madrid: CSIC.

Marín Ibánez, R. (1976). Los ideales de la escuela nueva. Revista de Educación, 242, 23-42. http://hdl.handle.net/11162/71523

Medina Warmburg, J. (2010). Irredentos y conversos. presencias e influencias alemanas: de la neutralidad a la postguerra española (1914-1943). En: Actas del Congreso Internacional Modelos alemanes e italianos para España en los años de la postguerra (pp. 21-38). Pamplona: Escuela Técnica Superior de Arquitectura de la Universidad de Navarra.

Medina Warmburg, J. (2012). Interferencias de Modernidad. Arquitectura e intercambio cultural (1907-1963). [Programa de seminario]. Rosario: Doctorado en Arquitectura, Universidad Nacional de Rosario.

Menin, O. (2004). Huellas de la Escuela Activa en la Argentina: historia y vigencia. Rosario: Laborde Editor.

Minnucci, G. (1936). Scuole. Milano: Ulrico Hoepli Editore.

Moser, W. (1932). Álbum Moser. Barcelona: Archivo histórico COAC. Fondo GATCPAC.

Moser, W. (1933). La escuela como construcción funcional. AC. Documentos de Actividad Contemporánea, 9, 23-26.

Narodowski, M. (1996). Silencios y márgenes. La Escuela Nueva en la historiografía oficial argentina. En S. Gvirtz (Comp.). Escuela nueva en Argentina y Brasil. Visiones comparadas. Buenos Aires: Miño y Dávila, pp. 41-58.

Quiceno Castrillón, H. (2012). Pedagogía para Arquitectos. En M. Trlin (Coord). Libro de Conferencias y ponencias Seminario Internacional Desplazamientos y límites en el espacio educativo: intersecciones entre arquitectura y educación. Santa Fe: Ediciones UNL, pp. 23-40.

Ramírez Potes, F. (2009). Arquitectura y pedagogía en el desarrollo de la arquitectura moderna. Revista Educación y Pedagogía, 54 (21), 29-65. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9779

Sánchez, Lagos y De la Torre (1934). Plan de edificación escolar Standard para 40.000 niños en la Provincia de Santa Fe, Nuestra arquitectura, 65, 155-177.

Scasso, J. A. (1932a). Escuela Experimental de Malvín. Arquitectura, 174 (18), 104-105.

Scasso, J. A. (1932b). Escuela Experimental de Las Piedras. Arquitectura, 174 (18), 107-108.

Scasso, J. A. (1941). Espacios verdes. Política del verde en Alemania hasta el año 1932. Tipografía Atlántida.

Scasso, J. A. y Domato, J. H. (1932). Parque Escolar de Florida. Arquitectura, 174 (18), 110.

Subirana, J. B. (Sin Fecha) Manuscrito. Archivo Subirana, caja 51, folio 42. Archivo Profesional Joan Baptista Subirana, caja 51 Escoles Modernes, folio 42.

Viñao Frago, A. (1994-1995). La modernización pedagógica española a través de la Revista de Pedagogía (1922-1936). Anales de Pedagogía, 12-13, 7-45. https://revistas.um.es/analespedagogia/article/view/286091/207771

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |