Revista de Arquitectura is an open access journal. More information...
Authors retain copyright and grant to the Revista de Arquitectura the right of first publication, which will be simultaneously subject to the Creative Commons (CC) BY-NC license.
Authors will sign a non-exclusive distribution license for the published version of the article by completing (RevArq FP03 Permission to Reproduce).
Self-archiving will comply with SHERPA/RoMEO guidelines and the Green classification.
To see in detail these guidelines, please consult...
Abstract
The perspective of Cultural Heritage in relation to the study of Francisco Arias school in Lavalle (Mendoza, Argentina). Rural schools in Mendoza are presented as a topic of special interest, as much for the patrimonial heritage dimension of these constructions as for the relevance of their impact in its insertion site. Besides, the need of such a study is based upon a deficiency detected regarding the study and valuation of the build heritage in rural areas of Mendoza, therefore accentuating its current vulnerability. Thus, this work explores from a case study, the heritage dimension of a building daily inhabited like a school and its potential, both as a resource for local development and as an element of cohesion in rural territories. To do this, methods such as document analysis, direct observation and semi-structured interviews were used. The results hint at the relevance of the built heritage for a community, not only for its material values but also as a repository of symbolic aspects, besides the importance of considering the local population throughout the processes of study, valuation and conservation of their cultural heritage.
Keywords:
References
Alloatti, M. (2014). Una discusión sobre la técnica de bola de nieve a partir de la experiencia de investigación en migraciones internacionales. IV Encuentro Latinoamericano de Metodología de las Ciencias Sociales, 27 al 29 de agosto de 2014, Heredia, Costa Rica. La investigación social ante desafíos transnacionales: procesos globales, problemáticas emergentes y perspectivas de integración regional. Memoria Académica. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.8286/ev.8286.pdf
Benedetti, A. (2011). Territorio: concepto integrador de la geografía contemporánea. (Cap. 1–pp. 83-128). Souto, Patricia (coord.), Territorio, lugar, paisaje. Prácticas y conceptos básicos en geografía, 11-82. Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires.
Berón, N., Padilla, C., & Rapali, N. (2013). Nuevo marco normativo de Ordenamiento Territorial en Mendoza: Su aplicación en el Área Metropolitana. Bitácora Urbano Territorial, 22(1). https://revistas.unal.edu.co/index.php/bitacora/article/view/97-107
Casado Galván, I. (2009, noviembre). Breve historia del concepto de patrimonio histórico: del monumento al territorio, Contribuciones a las Ciencias Sociales. www.eumed.net/rev/cccss/06/icg.htm
Cattaneo, D. A. (2011). Arquitectura y enunciados pedagógicos alternativos. La experiencia argentina en las primeras décadas del siglo XX. Illapa, 8, 97-116.
Cattaneo, D. A. (2015). La arquitectura escolar moderna como campo de disputa pedagógica. Claves para una relectura de las escuelas primarias de Mendoza en la década de 1930. Registros. Revista De Investigación Histórica, (12), 95-114. https://revistasfaud.mdp.edu.ar/registros/article/view/37
Cirvini, S.A. (1994). La configuración de la identidad nacional a través de la escuela argentina. Cuadernos Americanos, 8(44), 167-178. https://www.yumpu.com/es/document/read/15141171/descargar-archivo-pdf-ahter
Cirvini, S. A. (2012). La valoración como base de la patrimonialización. Actas de las Jornadas Nacionales de ICOMOS. Rutas e itinerarios culturales. De la escala regional a los proyectos trasnacionales. Mendoza, UM, 26.
Conti, A. y Cravero-Igarza, S. (2010). Patrimonio, comunidad local y turismo: la necesidad de planificación para el desarrollo sostenible. Notas en turismo y economía, (1), 8-31. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/15769/Documento_completo.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Cremaschi, V. (2015). La vivienda mendocina en el periodo 1930-1943. Discusiones sobre su implementación. Revista de Historia americana y argentina, 50(1), 191-224. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2314-15492015000100008&lng=es&tlng=es.
Criado-Boado, F. & Barreiro, D. (2013). El patrimonio era otra cosa. Estudios Atacameños. (45), 5-18. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-10432013000100002
Departamento General de Irrigación. (s.f.). Mapa oficial de Irrigación [mapa]. Servidor de mapas y cartografía dinámica. http://www.irrigacion.gov.ar/mapserver/sicar_web_produccion/dinamicos/comunes/p_varias/index.html
Durá-Gúrpide, I. (2017), El papel de las revistas especializadas en la génesis de una nueva arquitectura escolar en Argentina, 1930-1943. REFA, Centro de Estudios Históricos “Prof. Carlos S. A. Segreti”, Córdoba, 7(7), 213-233. https://refa.org.ar/file.php?tipo=Contenido&id=158
Durá-Gúrpide, I. (2018). Escuelas para todos los niños, los únicos privilegiados. En: Raffa, C. y Hirschegger, I. (dirs.), Proyectos y concreciones. Obras y Políticas Públicas durante el Primer Peronismo en Mendoza (1946-1955). Mendoza: Universidad Nacional de Cuyo-Secretaría de Ciencia, Técnica y Posgrado, Quinto sol, 24(1), 137-172. http://bdigital.uncu.edu.ar/11476
Esteves, M. (2014). Territorio y Arquitectura: La vivienda vernácula del noreste de Mendoza (Argentina). Zonas Áridas, Lima, (15), 244-259.
Flores, F. (2004). La arquitectura como territorio. Cuaderno Arteoficio, (3), 7-12.
Fontana, E. (2001). La escuela media mendocina entre 1864 y 1939. En A. Puiggrós (Dir.), Historia de la Educación Argentina IV. La Educación en las Provincias y Territorios Nacionales (1885- 1945), 239-298. Galerna.
Gobierno de Mendoza. (2016). Plan Director del Rio Mendoza. http://economia.mendoza.gov.ar/wp-content/uploads/sites/44/2016/08/PENSADOPlan_directorMza_octubre06.pdf
Gobierno de Mendoza (2017). Comenzó a construirse la nueva escuela Francisco Arias en Lavalle. Mendoza, Argentina. Prensa Gobierno de Mendoza. http://www.prensa.mendoza.gov.ar/comenzo-a-construirse-la-nueva-escuela-francisco-arias-en-lavalle/
Gómez-Álzate, A. (2010). El paisaje como patrimonio cultural, ambiental y productivo: Análisis e intervención para su sostenibilidad. Kepes, 7(6), 91-107. http://vip.ucaldas.edu.co/kepes/downloads/Revista6_6.pdf
Grosso Cepparo, María. (2016). Territorios de progreso y territorios de escasez. La apropiación y distribución del agua en la cuenca del río Mendoza, Argentina. 10.13140/RG.2.1.2186.6644.
Gutiérrez, R. y Petrina, A. (Dir.) (2011), Patrimonio Arquitectónico Argentino. Memoria del Bicentenario (1810-2010), Tomo I. Secretaría de Cultura de la Presidencia de la Nación.
Hirschegger, I. (2010). La enseñanza primaria en el marco del Estado de Bienestar: los planes de obras y la expansión de los servicios educativos en dos municipios de Mendoza/Argentina (1946-1955). Antíteses, 3(6), 991-1021. http://www.uel.br/revistas//uel/index.php/antiteses/article/viewFile/4810/7057
La Quincena Social (1 de enero de 1935). Dirección General de Escuelas. La labor de 1934. La Quincena Social, pp. 375-376.
La Quincena Social (1939). El departamento de Lavalle. La Quincena Social, pp. 482-483.
Llull-Peñalba, J. (2005) Evolución del concepto y de la significación social del patrimonio cultural. Arte, Individuo y Sociedad, 17, 177-206.
Lourés-Seoane, M. L. (2001). Del concepto de “monumento histórico” al de patrimonio cultural. Revista de Ciencias Sociales, 4(94), 141-150. https://revistacienciassociales.ucr.ac.cr/images/revistas/RCS94/10.pdf
Luquez-Sánchez, E. (2014). La experiencia de Escuela Nueva en Mendoza, Revista Historia De La Educación Latinoamericana, (5). https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/2771
De Mahieu, G; Bozzano, J; Toselli, C. y ten Hoeve, A. (2003). Comunidad local, patrimonio, ocio y desarrollo sustentable. IMAE, 4. http://fleo.usal.edu.ar/archivos/imae/otros/a_ocio-05.pdf
Maza, J. I. (1990). Toponimia, tradiciones y leyendas mendocinas. Buenos Aires, Argentina: Fundación Banco de Boston.
Ministerio de Justicia y Derechos Humanos. (8, agosto 2017). Monumentos Históricos Nacionales. [624]. http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/275000-279999/277957/norma.htm
Pastor, G. C. (2007). Patrimonio y turismo ¿Quién sirve a quién en la construcción del paisaje cultural? Jornadas de paisajes culturales en Argentina, ICOMOS, Rosario, Argentina.
Prats, L. (2005). Concepto y gestión del patrimonio local. Cuadernos De antropología Social, (21). https://doi.org/10.34096/cas.i21.4464
Raffa, C. (2008). La vanguardia racionalista en Mendoza: la obra de los arquitectos Manuel y Arturo Civit. Revista de Historia de América, 139, 181-205.
Raffa, C. (2009) Sobre Arquitectos y Arquitectura Moderna en Mendoza, 1930-1960, Área, 15, 39-53.
Raffa, C. y Cirvini, S. A. (2013). Arquitectura Moderna: autores y producción en Mendoza, Argentina (1930-1970). Arquitecturas del Sur, 31(43), 34-47.
UNESCO (2016). Culture Urban Future. Global report on culture for sustainable urban development. Paris. http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002462/246291e.pdf
Utrera-Santander, S. (2016). El paisaje como patrimonio cultural. Desde una visión monumental del patrimonio a una territorial. Revista Cambios y Permanencias, (7), 452-488. https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/7057
Valera-Pertegàs, S. (1996). Análisis de los aspectos simbólicos del espacio urbano. Perspectivas desde la psicología ambiental. Psicología Universitas Tarraconensis, 18(1), 63-84. http://bibliotecadigital.academia.cl/handle/123456789/593
Valles, M. S. (2000). Técnicas Cualitativas de Investigación Social. Editorial Síntesis.
Vázquez-Piombo, P. (2016) Arquitectura contemporánea en contextos patrimoniales. Una metodología de integración. Guadalajara, México: ITESO. https://rei.iteso.mx/bitstream/handle/11117/3844/9786079473433.pdf?sequence=2
Venturini, E. (2010). La gestión del patrimonio y el desarrollo integral de las comunidades locales. Jornadas patrimonio y desarrollo, La Plata, Argentina.